تعریف مدل جامع همکاری‌های مشترک اتاق تهران و سندیکا

دبیرکل و مدیر امور تشکل‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران بیست و هفتم خرداد ماه سال جاری میهمان سندیکای صنعت برق ایران بودند.
تعریف مدل جامع همکاری‌های مشترک اتاق تهران و سندیکا
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۳/۲۷





دبیرکل و مدیر امور تشکل‌های اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی تهران بیست و هفتم خرداد ماه سال جاری میهمان سندیکای صنعت برق ایران بودند.

در این نشست که با حضور اعضای هیات مدیره سندیکا برگزار شد، بهمن عشقی ضمن تقدیر از فعالیت‌های گسترده سندیکا، ابراز امیدواری کرد که این تشکل ارتباط خود را ببش از پیش با اتاق بازرگانی سازماندهی و تحکیم کند.

وی ضمن بیان این نکته که سندیکا یکی از تشکل‌های نمونه اتاق محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: «ما می‌توانیم مدل جامعی برای همکاری‌های فیمابین تعریف کنیم و البته این مدل می‌تواند در تدوین و تبیین ارتباط سایر تشکل‌ها با اتاق بازرگانی نیز مورد استفاده قرار گیرد.»

دبیرکل اتاق تهران به دشواری‌های فضای کسب و کار کشور اشاره و اذعان کرد: «در شرایطی که متاسفانه بین بخش‌خصوصی و حاکمیت قرارداد اجتماعی مشخصی وجود ندارد و این دو بخش فاصله معناداری با یکدیگر پیدا کرده‌اند، تشکل‌ها می‌توانند ابزار بسیار مناسبی برای تعریف و پیاده سازی این قرارداد اجتماعی باشند. لذا از دیدگاه من تشکل‌ها در شرایط بحرانی کنونی حکم سرنگی برای تزریق دارو به پیکره اقتصاد کشور را دارند.»

وی پررنگ شدن نقش تشکل‌ها در چارچوب سیاستگذاری‌های کلان را امیدوارکننده دانست و افزود: «در هیچ شرایطی نمی‌توان منکر اهمیت و تاثیر صنعت برق در اقتصاد کشور شد. بسیاری از دولت‌ها برای اثبات توسعه صنعتی، به آمار صنعت برق استناد می‌کنند. نباید این مساله را فراموش کنیم که برق یکی از کلیدی ترین شاخصه‌های توسعه صنعتی است.»

عشقی بی‌توجهی به ظرفیت‌های کشور در زمینه انرژی‌های‌نو را نشانی از بی‌توجهی به صنعت برق دانست و تصریح کرد: «امروز سندیکا این قابلیت را دارد که جایگاه فعلی صنعت برق و آنچه باید باشد را تعیین کند. البته اتاق تهران هم قطعا در این زمینه در کنار سندیکا خواهد بود.»

وی بر لزوم بهره‌گیری بیشتر سندیکا از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف اتاق از جمله معاونت اقتصادی این نهاد تاکید و خاطرنشان کرد: «زمینه های همکاری‌های گسترده ای بین اتاق تهران و سندیکا وجود دارد. لذا پیش از هر چیز از اعضای هیات‌مدیره سندیکا دعوت می‌کنیم تا در یکی از نشست‌های هیات رییسه اتاق تهران حضور یافته و ضمن معرفی سندیکا درخواست های خود را با آنها مطرح کنند.»

بهمن عشقی در ادامه به شرایط سخت مالی به ویژه در تشکل‌ها اشاره کرد و گفت: «با توجه به عملکرد موفق سندیکا می‌توانیم به این تشکل طی یک برنامه‌ریزی صحیح به شکل مستمر کمک مالی برسانیم و البته این پیام را به سایر تشکل‌ها بدهیم که اگر عملکردی مشابه با سندیکای برق داشته باشند می‌توانند از این دست از کمک‌ها بهره‌مند شوند.»

وی در ادامه افزود: «البته این نقد به سندیکا وارد است که نتوانسته جایگاه خود را به خوبی در کمیسیون انرژی اتاق تهران تثبیت کند. این کمیسیون بیشتر محوریت صنعت نفت و گاز و پتروشیمی را دارد و لازم است که سندیکا نقش صنعت برق را در آن پررنگ‌تر کند.»

دبیرکل اتاق تهران تغییرات آتی حوزه حمل و نقل و تغییر انرژی مورد نیاز این حوزه از سوخت های فسیلی به برق را یک فرصت اقتصادی برای فعالان این صنعت عنوان کرد و گفت: «سندیکا باید تغییرات احتمالی حوزه حمل و نقل را در برنامه‌ریزی‌ها و تعیین استراتژی‌هایش بگنجاند. دنیا در حال تغییر است و پیش از هر بخش دیگری این تشکل‌ها هستند که باید با این تغییرات همگام شوند. نقش صنعت برق در ایجاد تحول در صنعت حمل و نقل بسیار کلیدی است، لذا من معتقدم صنعت خودرو می‌تواند چشم انداز صنعت برق را کاملا عوض کند. لازم است که سندیکا به صورت جدی بر روی این تغییر پارادایم کار کرده و اعضای خود را مهیای این تحول کند. سندیکا نهادی است که قدرت ایجاد چنین تغییری را در خود دارد.»

در ادامه این نشست مدیر امور تشکل های اتاق تهران هم ضمن تقدیر از تلاش های سندیکا، انتخاب سپهر برزی‌مهر به عنوان دبیر این تشکل را نشانه دیگری از کارآمدی و شایسته سالاری در این تشکل دانست و اظهار امیدواری کرد: «امیدواریم که این انتخاب به توسعه ارتباطات سندیکا با اتاق تهران منجر شود. به هر حال تاکید ما بر این است که  اتاق تهران یک نهاد پاسخگوست و بر همین مبنا توانسته تعداد اعضای خود را از 13 هزار به 19 هزار عضو برساند.»

غلامرضا ملکی به فعالیت‌های اتاق تهران اشاره و خاطرنشان کرد: «ما در اتاق تهران یک سند راهبردی تدوین کرده‌ایم. بر اساس این سند ما تلاش می‌کنیم که زمینه‌های لازم برای استفاده تشکل‌ها از ظرفیت‌های آیین‌نامه‌های حمایتی را فراهم آوریم.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان کرد: «مرکز داوری اتاق تهران هم برای خدمات‌رسانی به تشکل‌های عضو آمادگی کامل دارد. یادآوری می‌کنم که احکام این این مرکز در همه مراجع قانونی لازم الاجرا است. لذا برای ایجاد فصل جدیدی از همکاری‌های فی‌مابین با کمیته حقوقی سندیکا اعلام آمادگی می‌کنیم.»

ملکی پیگیری‌‌های گسترده اتاق در حوزه بیمه و مالیات را یادآور شد و افزود: «اقدامات بسیار اثربخشی در این زمینه انجام شده و امیدواریم زمینه بهره‌برداری گسترده تشکل‌ها از دستاوردهای اتاق در حوزه بیمه و مالیات فراهم شود. واگذاری نمایندگی به تشکل‌ها در شوراهای حل اختلاف مالیاتی و همچنین جایگزین شدن حسابرسی‌های یک ساله به جای حسابرسی ده ساله از جمله مهمترین دستاوردهای اتاق تهران در این حوزه است.»

مدیر امور تشکل‌های اتاق تهران به راه‌اندازی بیمارستانی به منظور ارائه خدمات درمانی به اعضای اتاق هم اشاره کرد و گفت: «سندیکا می‌تواند با هماهنگی اتاق از امکانات این بیمارستان برای اعضای خود استفاده کند. همچنین سندیکا می‌تواند از خانه تشکل‌ها به منظور برگزاری جلسات و مجامع خود نیز بهره‌برداری کند. به علاوه شورای‌ گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی استان تهران هم فرصتی برای طرح مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی است که سندیکا و اعضایش می‌توانند به خوبی از آن بهره جویند.»

گفتنی است در پایان این نشست مشترک حکم سپهر برزی‌مهر به عنوان دبیر جدید سندیکای صنعت برق ایران توسط علی بخشی، رییس‌هیات مدیره سندیکا و بهمن عشقی، دبیر کل اتاق بازرگانی تهران به وی تقدیم شد.




امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.