انعکاس مشکلات قراردادی صنعت برق به نهادهای نظارتی

بیست و هفتمین جلسه دوره هفتم هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران، بیست و چهارم تیر سال جاری در محل این سندیکا برگزار شد.
انعکاس مشکلات قراردادی صنعت برق به نهادهای نظارتی
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۴/۳۰





بیست و هفتمین جلسه دوره هفتم هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران، بیست و چهارم تیر سال جاری در محل این سندیکا برگزار شد.

در ابتدای جلسه، دبیر سندیکا گزارشی از فعالیت‌های انجام شده طی دو هفته گذشته شامل برگزاری مجمع عمومی و مشارکت مطلوب اعضا، برگزاری کنفرانس مطبوعاتی و انعکاس گسترده آن در رسانه‌ها، پیگیری مطالبات اعضا از وزارت نیرو و توانیر، مکاتبات و جلسات با معاون وزیر نیرو در خصوص قراردادهای تیپ، تحقق پیگیری‌های سندیکا مبنی بر صدور ابلاغیه شرکت توانیر به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع با موضوع اعلام تنفس سه ماهه برای قراردادهای صنعت برق و همچنین جلب موافقت معاون وزیر نیرو برای صدور بخشنامه‌ای در خصوص اجرای قانون حداکثر استفاده از توان ساخت داخل توسط کارفرمایان ارائه کرد.

انعکاس دشواری‌های سازندگان صنعت برق و اعضای سندیکا در تأمین مس به معاون اول رییس جمهور، برگزاری جلساتی با سازمان برنامه و بودجه در خصوص فهارس‌بها و نشست با نایب رئیس اتاق بازرگانی و قائم مقام دبیر شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی برای موضوع قراردادها از دیگر اقدامات انجام شده سندیکا بود که از سوی دبیر به هیات مدیره ارائه شد.

در ادامه جلسه چالش‌های به وجود آمده برای تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز پروژه‌ها و لزوم بازبینی گروه‌بندی کالایی مطرح و مقرر شد جلسه‌ای اضطراری با مدیران وزارت صنعت معدن تجارت برای پیگیری موضوع تخصیص ارز به اعضا برگزار شود. همچنین پیشنهاد شد سندیکا ضمن بررسی کالاهایی که واردات آنها ممنوع شده است، اقدامات لازم را به منظور جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت ساخت داخل آن انجام دهد.

همچنین با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده برای تخصیص ارز دولتی و راه‌اندازی بازار ارز ثانویه، پیشنهاد شد آگاهی لازم به شرکت‌های عضو مبنی بر ملاک قرار دادن ارز ثانویه در برآورد قیمت پیشنهادی خود برای حضور در مناقصات داده شود.

در ادامه، گزارشی از اولین جلسه کارگروه مشترک وزارت نیرو و سندیکا شامل نحوه شکل‌گیری، اهداف تعیین شده برای آن و ترکیب کارگروه ارائه و مقرر شد یک الحاقیه برای قراردادهای جاری از سوی کارگروه جهت ارائه از سوی کارفرمایان به پیمانکاران تهیه شود و بر اساس این الحاقیه هرگونه فسخ یا خاتمه قرارداد مشروط به بررسی و اتخاذ تصمیم توسط کارگروه باشد.

مقرر شد تحلیلی جامعی بر روی قراردادهای جاری و متوقف شرکت‌ های عضو شامل اطلاعات آماری و اقدامات سندیکا و همچنین پیشنهادات سندیکا برای گذر از این بحران، در اختیار هیات مدیره قرار گیرد. همچنین مصوب شد دبیرخانه سندیکا برگزاری نشست با نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی و کارشناسان برق و نفت این سازمان را در دستور کار خود قرار دهد.

طبق تصمیم هیات‌مدیره مقرر شد پاسخ‌های دریافتی از سوی توانیر در خصوص نحوه محاسبه حق الزحمه مشاوران، تعیین میزان ارزبری در قراردادهای خرید، بخشنامه مدل انتخاب مشاور در امر نظارت بر پروژه‌های عمرانی و غیرعمرانی، جهت انجام بررسی‌های دقیق تر و اعلام نظر در اختیار کمیته مشاوران و سایر کمیته‌های مرتبط قرار گیرد. همچنین مقرر شد اصل تاییدیه مطالبات شرکت‌های عضو از کارفرمایان جهت ارائه به معاونت مالی و پشتیبانی شرکت توانیر و تسویه حداقل 20 درصد از مطالبات از اعضا دریافت جمع‌بندی و ارائه شود.

در ادامه جلسه گزارشی از اقدامات کمیته ارزیابی و تشخیص صلاحیت سندیکا توسط ریاست کمیته ارائه و مقرر شد مدل اجرایی و مالی ارزیابی شرکت‌ها (شامل روش‌های ارزیابی، هزینه ها و درآمدهای آن) به هیات مدیره ارائه و تصمیمات لازم بر اساس این گزارش اتخاذ شود.

پیشنهاد کمیته اتوماسیون و مخابرات برای انجام پروژه "تدوین مشخصات فنی و روش اجرایی جامع سیستم‌های اتوماسیون پست‌های فشار قوی" مطرح و در خصوص اسپک فنی، آموزش و آیین‌نامه‌های مرتبط بحث و بررسی صورت پذیرفت. پس از بحث و بررسی با تهیه اسپک فنی توسط کمیته اتوماسیون طبق پیشنهادیه ارائه شده موافقت و مقرر شد سندیکا راسا نسبت به تدوین اسپک فنی اقدام و با توانیر قرارداد پژوهشی مبادله نماید و کمیته‌های تخصصی سندیکا در صورت تمایل نمایندگان خود را برای حضور در جلسات کارگروه تدوین اسپک معرفی کنند.

در ادامه فهرست نمایندگان سندیکا در شوراها و کارگروه‌های مشترک با سایر نهادها و سازمان‌ها مورد بررسی قرارگرفت. در همین راستا ضمن به روزرسانی نمایندگان سندیکا در این کارگروه‌ها مقرر شد فرم مشخصی برای گزارش‌گیری از جلسات و روند پیشبرد موضوعات مرتبط تهیه و در اختیار نمایندگان قرار گیرد و دبیرخانه سندیکا پیگیری‌های لازم برای امور دبیرخانه‌ای و گزارش‌گیری را انجام دهد. همچنین مقرر شد سایر کارگروه‌ها و شوراهایی که سندیکا در آن کرسی دارد در جلسه بعدی هیأت مدیره مورد بررسی قرار گیرد.


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.