پیشنهاد دانایی‌فر برای حضور نماینده سندیکا در ستاد ویژه اقتصادی ایران، عراق و سوریه

جلسه کمیته توسعه صادرات سندیکای صنعت برق ایران با دانایی‌فر، رئیس ستاد ویژه اقتصادی ایران، عراق و سوریه، پانزدهم مرداد سال جاری در محل سندیکا برگزار شد.
پیشنهاد دانایی‌فر برای حضور نماینده سندیکا در ستاد ویژه اقتصادی ایران، عراق و سوریه
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۵/۲۷






جلسه کمیته توسعه صادرات سندیکای صنعت برق ایران با دانایی‌فر، رئیس ستاد ویژه اقتصادی ایران، عراق و سوریه، پانزدهم مرداد سال جاری در محل سندیکا برگزار شد.

 در ابتدای جلسه مهندس باقری رئیس کمیته توسعه صادرات توضیحاتی درباره سندیکا و کمیته متبوع خود ارائه کرد و سپس تیزری در خصوص توانمندی‌های صادراتی صنعت برق پخش شد. همچنین مهندس رهنما به موارد و مشکلات شرکت‌ها در بازار اقلیم کردستان اشاره کرد.

در ادامه جلسه رئیس ستاد ویژه اقتصادی ایران، عراق و سوریه به بازار عراق اشاره کرد و گفت: در بازار عراق باید نگاهمان به آینده باشد، امروز باید بر بازار اقلیم کردستان تمرکز کنیم که جلساتی در این باره نیز تشکیل شده است و پیگیر موضوع هستیم. دولت عراق اعلام می­کند بیش از 11500 مگاوات تولید برق دارد و در حال حاضر 18000 مگاوات نیاز دارد. در بحث انتقال و توزیع نیز چنین است که اگر سازندگی بوجود آید 30 الی 35 درصد به این عدد اضافه خواهد شد.

وی افزود: طی جلسه‌ای که با بانک توسعه صادرات داشتیم قول مساعدی برای حل مشکلات پروژه و طلب شرکت‌ها داده شده است که امیدواریم تا دو ماه آتی بتوان درباره پروژه‌های جدید اقدام کرد.

 مهندس نیازی درباره پروژه‌های شرکت نصب نیرو در عراق توضیحاتی ارائه کرد و گفت: این شرکت در رمیله 4 واحد و در مجموع 650 مگاوات در حال نصب دارد. مشکلات ویزای کار نیز از معضلات شرکت ماست چراکه دولت عراق برای ویزای کاری هر نفر 1000 دینار سپرده می‌خواهد که با توجه به حجم پروژه­ها و تعداد نفرات رقم قابل توجهی است. بحث تعرفه گمرکی محصولات ایرانی و برخی مشکلات مرزی نیز از مواردی هستند که در مسیر کار با آنها مواجه هستیم.

 در ادامه جلسه آقای دانایی فر برای پیگیری مشکلات تعرفه اعلام آمادگی کرده و گفت: در مشکلات مرزی باید این اصل را در نظر بگیرید که ورود کالا از مرز کردستان عراق به صرفه تر و صادرات محصولات راحت تر است.

 مهندس کلاهی به ضرورت داشتن بانک مشترک بین ایران و عراق اشاره کرد و گفت: بحث پرداخت‌ها مشکلاتی برای شرکت‌ها ایجاد کرده است چراکه بانک مشترکی بین ایران و عراق وجود ندارد. در مورد بازرسی و تایید کالاهای ایرانی توسط دولت عراق نیز شرکتها با مشکلاتی درگیر هستند.  پیشنهاد اصلی من ایجاد صندوق توسعه­ای مشترک است.

 در ادامه جلسه نمایندگان شرکت‌های صانیر، قم آلیاژ، سیم و کابل یزد نیز به مسائل پیش روی فعالیت خود در بازار عراق و سوریه اعم از مطالبات و مشکلات تامین مواد اولیه تاکید کرده و خواستار حل آنها شدند که رئیس ستاد ویژه اقتصادی ایران، عراق و سوریه درخواست کردند مستندات این موارد را به وی ارائه کنند تا در جلسه با مقامات ارشد کشور مطرح شود.

دانایی‌فر در ادامه با تاکید بر خط اعتباری سوریه گفت: چند بند این خط اعتباری نهایی شده است اما بندهای دیگر آن بعد از سفر آقای جهانگیری بعد از مهر ماه نهایی خواهد شد. شرکت‌ها پروژه‌هایی را که با طرف سوری به توافق رسیده‌اند به ما اعلام کنند، این خط برای  زیرساخت و پروژه­های با ارزش افزوده بالا اختصاص خواهد یافت. زمینه حضور همه شرکت‌ها در این بازارها باید فراهم شود، اگر تعداد شرکتهای متقاضی در پروژه­ها زیاد باشد بین آنها مناقصه می­گذاریم. در خصوص خط اعتباری عراق نیز مشکل اینجاست که طرف عراقی ضمانت دولتی نمی­دهد چرا که آمریکایی ها در عراق در خصوص مسائل بانکی فشار زیادی می­آورند.

وی ضمن اشاره به آمار صادرات ایران به عراق در مقابل ترکیه و عربستان، از شرکت‌های فعال ایرانی در بازار عراق تقدیر کرد و گفت: رقبای ما در عراق به دنبال کوتاه کردن دست ما از بازار این کشور هستند لذا باید با هم افزایی بیشتری کار را پیش ببریم که ما در ستاد آمادگی خود را برای پیگیری امور شرکتها اعلام کرده‌ایم و سندیکا می‌تواند کمک حال ما در این مسیر باشد.

رئیس ستاد ویژه اقتصادی ایران، عراق و سوریه ادامه داد: ارزش صادرات به کشور عراق تقریبا دو برابر سایر دنیاست لذا پیشنهاد دارم که در این کشور ثبت شرکت انجام شده و دفتر سندیکا در عراق راه اندازی شود. همچنین می‌توان نمایشگاهی دائمی از محصولات ایرانی در عراق راه‌اندازی کرد.  

وی با تاکید بر اینکه برنامه ستاد استفاده از صاحبنظران صنایع است، افزود: سندیکا می‌تواند عضوی از ستاد از  در بخش برق و انرژی باشد و نماینده آن به طور پاره وقت در ستاد مستقر شود. همچنین مشکلات بازار سوریه اعم از خرید اسناد مناقصات و خط اعتباری مطرح شد که آقای دانایی فر اعلام کرد باید رفع آنها جلسات فوری تشکیل شود.

در پایان جلسه مهندس باقری اعلام کرد که گزارش کمیته توسعه صادرات درباره تحلیل بازار برق عراق و همچنین پیشنهادات این کمیته درباره حل مشکلات بازارهای عراق و سوریه، به ستاد ویژه اقتصادی ایران، عراق و سوریه ارائه خواهد شد. 








امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.