شش پیشنهاد سندیکایی برای عبور از بحران صنعت برق

سندیکای صنعت برق ایران پیشنهادات خود برای عبور صنعت برق ایران از شرایط بحرانی در وضعیت کنونی اقتصاد را جهت طرح در دولت، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای تصمیم ساز به مرکز پژوهش های مجلس و اتاق بازرگانی ارسال کرد.
شش پیشنهاد سندیکایی برای عبور از بحران صنعت برق
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۷/۲۱






سندیکای صنعت برق ایران پیشنهادات خود برای عبور صنعت برق ایران از شرایط بحرانی در وضعیت کنونی اقتصاد را جهت طرح در دولت، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای تصمیم ساز به مرکز پژوهش های مجلس و اتاق بازرگانی ارسال کرد.

اولین پیشنهاد سندیکا در خصوص خاتمه قراردادهای پیمان های حوزه نیرو بود. در این بخش عنوان شده است: «دستورالعمل «خاتمه قراردادهای پیمان‌های حوزه نیرو در شرایط خاص» توسط سازمان برنامه و بودجه و با همکاری وزارت نیرو و نمایندگان تشکل‌های صنفی، به نحوی تدوین و ابلاغ شود که با تفویض اختیار ویژه به دستگاه­های اجرایی (وزارت نیرو)، قراردادهایی که اجرای آن بدلیل عوامل خارج از کنترل پیمانکاران مانند افزایش قیمت تجهیزات مورد نیاز و یا عدم فروش شرکت­های خارجی  و عدم امکان جایگزینی آنها توسط سازندگان داخلی، دچار توقف و یا تاخیر شده است، با مجوز کارگروه مشترک وزارت نیرو و تشکل صنفی، «خاتمه یابد» و دیون پیمانکار تسویه شود.»

لزوم تخصیص ارز دولتی به تجهیزات اساسی مورد نیاز صنعت برق، دومین پیشنهاد سندیکا برای برون رفت از شرایط بحرانی فعلی بود: «دولت به بانک مرکزی مجوز دهد که تجهیزات اساسی مورد نیاز صنعت برق، با توجه به اینکه برق جزء نیازهای حیاتی است و عدم تامین آن با هزینه­های پایین منجر به اختلال در عرضه برق و بروز خاموشی در کشور می‌گردد، جزء اقلام گروه یک برای تخصیص ارز دولتی قرار گیرد.»

سندیکا همچنین پیشنهاد کرده بوده که درآمدهای حاصل از فروش برق به مشترکین، جهت تامین هزینه‌های تولید و انتقال و توزیع برق در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد و مطلقاً برداشتی از درآمدهای فروش برق، برای پرداخت طرح هدفمندی یارانه­ها صورت نپذیرد.

یکی دیگر از نکاتی که سندیکا بر آن تاکید کرده بود الزام وزارت نیرو به پرداخت دیون معوق خود به بخش خصوصی بود. بر این اساس پیشنهاد شده بود که وزارت نیرو مکلف شود دیون خود به را شرکت­های بخش خصوصی صنعت برق در طرح های عمرانی و توسعه­ای را از اعتبارات و منابع حاصله به صورت نقدی پرداخت کند و از ابزارهای بازار بدهی مانند اوراق خزانه اسلامی صرفا برای طرح‌های کلان (صد برابر سقف معاملات متوسط) استفاده کرده و این روند را برای قراردادهای جاری نیز اعمال کند.

بند «د» تبصره 6 قانون بودجه سال 1397 که تحقق عوارض موضوع ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق را در قالب دریافت 8 درصد مبلغ برق مصرفی مشترکین پیش بینی کرده است، موضوع پنجمین پیشنهاد سندیکا برای برون رفت از بحران است. در این بخش ضمن تاکید بر این نکته که عبارت « پس از تبادل موافقت نامه با سازمان برنامه و بودجه» موجب عدم همکاری این سازمان و امتناع از پرداخت عوارض دریافتی و تحقق بودجه مورد نظر شده است، پیشنهاد شده که به منظور تحقق این بند قانونی، این عبارت از متن قانون حذف شود.

تخصیص مالیات بر ارزش افزوده دریافتی از مشترکین برق، به وزارت نیرو و با نظارت سازمان برنامه، جهت جبران کسری بودجه طرح های عمرانی هم آخرین پیشنهاد سندیکا در این نامه بود. 

انتهای پیام/ 



امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.