درخواست تسهیل فروش اعتباری فلزات از سوی صنایع بالادستی به صنایع پایین دستی

سندیکای صنعت برق ایران در نامه‌ای به دکتر معظمی، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، خواستار تسهیل شرایط فروش اعتباری فلزات از سوی صنایع بالادستی به صنایع پایین دستی شد.
درخواست تسهیل فروش اعتباری فلزات از سوی صنایع بالادستی به صنایع پایین دستی
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۷/۲۳






سندیکای صنعت برق ایران در نامه‌ای به دکتر معظمی، معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درخواست کردند شرایط فروش اعتباری فلزات از سوی صنایع بالادستی به صنایع پایین دستی تسهیل شود.

 در ابتدای این نامه تاکید شده است که با نوسان قیمت ارز و فلزات، اقتصاد کشور به شدت دچار بی‌ثباتی است. این مساله در کنار مطالبات معوق‌مانده بخش خصوصی از دولت و نرخ بالای تامین‌مالی منجر به کمبود شدید نقدینگی و ایجاد چالش‌های جدی برای تولیدکنندگان به ویژه در حوزه تامین مواد اولیه شده است. هزینه بالای تامین‌مالی در شرایطی که امروز صنایع بالادستی برای فروش محصولات خود به سازندگان تجهیزات تحمیل کرده‌اند، بدون تردید به کاهش چشمگیر صادرات، از بین رفتن قدرت رقابت‌پذیری این شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی و کاهش نفوذ اقتصادی ایران در بازارهای هدف منجر خواهد شد.

 در ادامه عنوان شده است که صنعت برق، به نوعی اصلی‌ترین مصرف کننده فلزات رنگین در ایران محسوب می‌شود، بطوریکه از 250 هزار تن مس تولیدی در کشور، قریب به 140 هزار تن آن تنها در صنعت کابل‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالیست که تصمیم اخیر دولت در آزادسازی رقابتی قیمت در بورس (حذف سقف رقابت) باعث افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها در حوزه مواد اولیه مصرفی نظیر مس و آلومینیوم به میزان 2-3 برابر قیمت­های قبل از زمان حذف این سقف شده است.

 این نامه می‌افزاید: از طرفی امتناع دولت از تزریق پول به پروژه‌های ملی و تسری مشکلات ناشی از آن به پیمانکاران، باعث کاهش میزان ورودی‌های مالی به این شرکت‌ها شده است. این شرایط شرکت‌های تولیدکننده را ناچار به استقراض از بانک‌ها جهت جلوگیری از توقف تولید کرده، به گونه‌ای که در این ایام سقف بدهی این شرکت‌ها به بانک‌ها به صورت بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

 با این وجود شرکت‌های دولتی و صنایع بالادستی تولیدکننده مس و آلومینیوم علیرغم برخورداری از منابع ملی از قبیل معادن، یارانه انرژی و ...، برای فروش به صنایع پایین‌دستی به‌خصوص در شرایط کنونی انعطافی نشان نمی‌دهند. به نظر می‌رسد برای بقا و ادامه حیات تولیدکنندگان صنایع پایین‌دستی و در راستای حمایت از تولیدات داخلی، ضروریست تدابیر و امتیازات مالی ویژه‌ای بکار گرفته شود.

 این امتیازات می‌تواند شامل استفاده گسترده و هدفمند از اعتبارات اسنادی مدت‌دار باشد بطوریکه شرکت‌های تولیدکننده بخش‌خصوصی بتوانند با پرداخت درصدی از مبلغ مواد اولیه به عنوان پیش پرداخت، الباقی هزینه مربوط را در مدت زمان 3 تا 6 ماه تسویه نمایند. شایان ذکر است این تجربه تا چندی قبل توسط شرکت صنایع ملی مس ایران در قالب اعتبار اسنادی ۱0% نقد +۹۰% به مدت 90 روز ارائه می‌شد اما اخیرا این اعتبار به 20% نقد + 80 % شصت روزه تغییر یافته است.

 در پایان با تاکید بر اینکه ایجاد امکان فروش اعتباری فلزات رنگین ضمن افزایش قدرت رقابت پذیری و تقویت ساخت داخل، کاهش هزینه تامین مالی تولیدکنندکان و قیمت تمام شده تجهیزات، افزایش قدرت خرید مصرف‌کنندگان و نیز کاهش هزینه پروژه‌های عمرانی، می‌تواند به ایجاد یک جهش صادراتی نیز منجر شود از رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درخواست می‌شود ترتیبی اتخاذ کنید که امکان فروش اعتباری فلزات از سوی صنایع بالادستی به صنایع پایین دستی فراهم شود.


انتهای پیام/ 

امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.