واکاوی بخشنامه نحوه جبران آثار ناشی از افزایش قیمت ارز و تاثیر آن بر قراردادهای صنعت برق

واکاوی بخشنامه نحوه جبران آثار ناشی از افزایش قیمت ارز و تاثیر آن بر قراردادهای صنعت برق
واکاوی بخشنامه نحوه جبران آثار ناشی از افزایش قیمت ارز و تاثیر آن بر قراردادهای صنعت برق
تاریخ : ۱۳۹۷/۰۸/۲۱






نشست تخصصی آشنایی فعالان صنعت برق با بخشنامه نحوه جبران آثار ناشی از افزایش قیمت ارز صبح امروز (دوشنبه، 21 آبان ماه) به همت سندیکای صنعت برق ایران و با حضور دکتر آدابی؛ کارشناس ارشد نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه بودجه، مهندس قارداشی؛ دبیرکارگروه عالی بازرگانی شرکت‌های توزیع، مهندس دقت؛ راهبر کمیته بررسی دعاوی و تعیین ضوابط قراردادی شرکت توانیر، مهندس گودرزی؛ رئیس کارگروه عالی بازرگانی توزیع شرکت توانیر، مهندس خیامی؛ مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توزیع شرکت توانیر، مهندس مسائلی؛ عضو هیات مدیره سندیکا، مهندس برزی‌مهر؛ دبیر سندیکا و نمایندگان بیش از 120 شرکت عضو این تشکل برگزار شد.

در این نشست، دستور العمل نحوه جبران آثار ناشی از افزایش قیمت ارز در پیمان‌های ریالی فاقد تعدیل از سوی دکتر آدابی و مهندس دقت تشریح شد و نمایندگان شرکت‌ها سوالات و مشکلات خود را در این زمینه مطرح کردند.

دکتر آدابی ضمن تشریح تک تک مواد این بخشنامه برای اعضا، تاکید کرد که از همان روزهای اول افزایش نرخ ارز، جلسات متعددی با ذینفعان و دستگاه‌های درگیر در این حوزه برگزار شد تا با همفکری و همکاری یکدیگر بخشنامه‌ای تدوین شود که بتواند بخشی از مشکلات را حل کند.

وی ادامه داد: خوشبختانه با کمک بخش دولتی و خصوصی به ویژه سندیکای صنعت برق ایران، بخشنامه نحوه جبران آثار ناشی از افزایش قیمت ارز در پیمان‌های ریالی فاقد تعدیل تهیه شد، هر چند این بخشنامه تمام ریسک‌های قراردادها را پوشش نخواهد داد اما ما در سازمان برنامه و بودجه نهایت تلاش خود را به کار گرفتیم تا بیشترین بازدهی را داشته باشد.

کارشناس ارشد نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه بودجه تصریح کرد: حفظ توان اجرایی کشور، ضرورت عبور از محدودیت‌ها و تحریم‌های اعمالی، جبران درست و نظام‌مند ضرر و زیان متحمل شده پیمانکاران سه هدف اصلی تدوین این بخشنامه است.

آدابی افزود: این بخشنامه طرح‌ها و پروژه‌هاي مربوط به مديريت، پديدآوري و بهره‌برداري طرح‌ها و پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري را در برمی‌گیرد و دستگاه‌هاي مشمول ماده 160 قانون برنامه چهارم توسعه و ماده 222 قانون برنامه پنجم توسعه در حوزه شمول این بخشنامه قرار دارند.

وی ادامه داد: همچنین این بخشنامه شامل پیمان‌هایی خواهد بود که از بودجه عمومی کشور و منابع داخلی شرکت‌های دولتی و وجوه عمومی کشور استفاد می‌کنند. حوزه شمول این بخشنامه پیمان‌های‌ ریالی و فاقد تعدیل نرخ پیمان و فاقد پرداخت هرگونه مابه‌التفاوت هستند و آخرین روز مهلت ارایه پیشنهاد پیمانکار در مناقصه قیمت قبل از اول فروردین سال 1397 می‌باشد.  

در ادامه جلسه مهندس دقت با اشاره به اینکه برخی از پیمانکاران در محاسبات خود دچار اشتباه شده‌اند، گفت: این بخشنامه به بخش زیادی از قراردادها کمک کرده است اما مشکلات تمام قراردادها را پوشش نخواهد داد. اقدامات لازم برای رفع ابهام انجام شده است تا فرایند اجرای بخشنامه تسهیل شود.

وی ادامه داد: بخشی از تصمیمات ما منوط به جدول میزان ارزبری است که امیدواریم سندیکا پیش نویس این جدول را به توانیر ارائه دهد تا بتوان در زمان مناسب، تصمیمات را اتخاذ کرد. پس از ارائه این جدول از سوی سندیکا، ما پیگیر تایید آن از سوی وزیر نیرو خواهیم بود و محاسبات انجام شده را به عنوان دستورالعمل تکمیلی پیوست خواهیم کرد.

راهبر کمیته بررسی دعاوی و تعیین ضوابط قراردادی شرکت توانیر ادامه داد: تمامی پیمانکاران باید در استفاده از این بخشنامه با توجه به پیمان خود، روش مناسب را انتخاب کنند تا اثربخشی لازم را داشته باشد.

برای مشاهده فایل مربوط به بخشنامه ارزی و مفاد آن اینجا کلیک کنید. 

در ادامه این نشست که به پرسخ و پاسخ اختصاص داشت، نمایندگان شرکت‌ها سوالات خود را به صورت کتبی و شفاهی مطرح کرده و جواب خود را از اعضای پنل دریافت کردند و بنا شد مشکلات تمام شرکت‌ها از سوی سندیکا احصا و در اختیار توانیر و سازمان برنامه و بودجه قرار بگیرد.

بررسی مشکلات شرکت‌های توزیع محور بخش دوم این نشست تخصصی بود. با توجه به اینکه شرکت‌های توزیع از بودجه داخلی استفاده می‌کنند، بخشنامه ابلاغ شده مشمول آنها نمی‌شود. آقایان مهندسین گودرزی، قارداشی و خیامی ضمن استماع مشکلات نمایندگان این نوع شرکت‎ها، توضیحات لازم را درخصوص دستورالعمل در دست تدوین شرکت توانیر برای جبران خسارت ناشی از نوسانات نرخ ارز در پیمان‌های حوزه توزیع با الگوگیری از بخشنامه سازمان برنامه و بودجه، ارائه دادند.

در نهایت بنا شد پیش نویس نهایی بخشنامه مذکور که برای پوشش ریسک‌های شرکت‌های توزیع از سوی توانیر و سندیکا تهیه شده است، در اختیار سندیکا قرار بگیرد و پس از بررسی و رفع ابهامات به مجامع شرکت‌های توزیع ارسال شود. همچنین مهندس خیامی از سندیکا درخواست کردند که پیشنهادات و طرح‌های خود را که با کار کارشناسی و بر پایه اخذ اطلاعات از شرکت‌های عضو درباره بخشنامه و تهیه فهارس بها در صنعت برق تهیه شده است، در اختیار توانیر قرار دهند تا در مسیر تصمیم‌سازی و اجرایی شدن مورد استفاده قرار بگیرد.

گفتنی است این نشست تخصصی 5 ساعته که به شدت مورد استقبال شرکت‌های عضو سندیکا قرار گرفت، از ساعت 9 صبح تا 14 بعد از ظهر در خانه تشکل‌های اتاق بازرگانی تهران برگزار شد. 

برای مشاهده فایل مربوط به بخشنامه ارزی و مفاد آن اینجا کلیک کنید. 

انتهای پیام/

امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.