عزم کمیسیون صنایع مجلس برای حل مشکلات کسب و کارهای صنعت برق

عزم کمیسیون صنایع مجلس برای حل مشکلات کسب و کارهای صنعت برق
عزم کمیسیون صنایع مجلس برای حل مشکلات کسب و کارهای صنعت برق
تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۰۳






جلسه مشترک سندیکا با سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت و عضو هیأت‌مدیره شركت مادرتخصصي مديريت ساخت و تهيه كالای آب و برق وزارت نیرو برگزار شد.

در ابتدای جلسه علی بخشی رئیس هیات‌مدیره سندیکا ضمن اشاره به وضعیت بی‎ثبات اقتصاد کشور و خطر تعطیل شدن واحدهای تولیدی و بنگاههای اقتصادی صنعت برق به دلیل چالش‌های متعدد پیش روی آنها، گزارشی از اقدامات انجام شده برای حل مشکلات فعالان صنعت برق و شرکت‌های عضو ارائه کرد.

در ادامه گزارش معاونت پژوهشی سندیکا درباره ابرچالش‌های پیش روی صنعت برق و اثر تحریم‌ها بر آن و همچنین گزارشی از پیشنهادات راهبردی سندیکا برای مقابله با چالش‌های صنعت برق و توسعه صادرات ارائه شد. بسته پیشنهادی اتاق بازرگانی در راستای رقابت‌پذیری صنایع پایین‌دستی که با کمک سندیکا و تشکل‌های مرتبط تهیه شده است نیز در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و سندیکا از کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی درخواست کرد از این بسته حمایت شود.

جمشید بردبار، رئیس کمیته حمایت از ساخت داخل سندیکا به مشکلات نقدینگی شرکت‌های عضو سندیکا ناشی از مطالبات از شرکت‌های تابعه وزارت نیرو و افزایش جهش‌وار نرخ ارز اشاره و تصریح کرد: درصورتی‌که مشکلات نقدینگی سازندگان، پیمانکاران و مشاروان صنعت برق حل نشود به زودی شاهد از بین رفتن سرمایه‌گذاری‌ها و اشتغال ایجاده شده توسط بخش‌خصوصی خواهیم بود.

پیام باقری، نایب رئیس سندیکا نیز با تاکید بر اینکه صنعت برق یک صنعت استراتژیک و زیرساختی است اما اقتصاد معیوب مشکلات متعددی برای آن ایجاد کرده است، ضمن تاکید بر ضرورت هماهنگی بین وزارت صمت، وزارت نیرو و مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تصمیم‌گیری‌های مربوط به اصلاح اقتصاد برق باید در اولویت قرار گیرد.  

محمدولی علاءالدینی، عضو هیأت‌مدیره شركت مادرتخصصي مديريت ساخت و تهيه كالاي آب و برق وزارت نیرو در ادامه جلسه با تاکید بر ضرورت مشارکت بخش‌خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها، تصریح کرد: امروز وزارت نیرو در تمامی تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات خود از نظرات و همراهی بخش خصوصی و سندیکای صنعت برق استفاده می‌کند.

نمایندگان سندیکا همچنین به تعامل خود با شرکت توانیر اشاره و بیان کردند که در زمینه ارزیابی و تشخیص صلاحیت توافقات خوبی بین سندیکا و توانیر حاصل شده است که آقای دکتر باستانی به شدت از این موضوع استقبال کردند.

علی میرنژاد، مدیرکل صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت به تدوین فهرست توانمندی‌های صنعت برق با همکاری سندیکا و تشکل‌های تخصصی اشاره و اعلام کرد که در نظر داریم در این فهرست میزان توان ساخت داخل را با مشخصات دقیق مشخص کرده و قراردادها را به سمت استفاده حداکثری از تجهیزات داخلی سوق دهیم.  

در ادامه جلسه ساختار اقتصاد برق و مشکلاتی که این ساختار معیوب ایجاد کرده است، بررسی و تاکید شد که متاسفانه در هیچ جایی یارانه برق دیده نشده است و زیان‌ آن در حال انتقال به دستگاه‌های دولتی و نهایتا بخش خصوصی است که منجر به بدهکاری این بخش شده است. از این‌رو مقرر شد پیگیری‌های لازم از سازمان برنامه و بودجه برای شناسایی دقیق یارانه پنهان صنایع مختلف از برق را برآورد و نسبت به حل مشکل اقتصاد برق اقدام شود.

دکتر باستانی عضو و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیشنهاد کرد که پس از مشخص شدن نمایندگان اعضای کمیسیون صنایع در کمیسیون تلفیق، جلسه‌ای بین سندیکا و نمایندگان کمیسیون برگزار شود و مباحث مطرح در این جلسه و سایر مشکلات در آنجا نیز مورد بررسی قرار گیرد. وی همچنین از ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس شورای اسلامی درباره صنعت برق خبر داد و گفت: ما در این نامه از رئیس مجلس درخواست کردیم که صنعت برق نیز تحت نظر کمیسیون صنایع قرار بگیرد و منتظر تصمیم وی هستیم.

در پایان مقرر شد جلسات این کارگروه به صورت ماهانه برگزار شود تا اعضا در جریان اقدامات و پیگیری های انجام شده قرار بگیرند. 




امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.