پیشنهادات بودجه‌‌ای سندیکا به مجلس ارائه می‌شود

پیشنهادات بودجه‌‌ای سندیکا به مجلس ارائه می‌شود
پیشنهادات بودجه‌‌ای سندیکا به مجلس ارائه می‌شود
تاریخ : ۱۳۹۷/۱۰/۱۶






جلسه کارگروه بودجه سندیکای صنعت برق ایران صبح روز چهارشنبه، 12 دی در محل سندیکا برگزار شد و اعضای کارگروه به تحلیل بودجه وزارت نیرو و صنعت برق در لایحه بودجه سال 98 پرداختند.

در ابتدای جلسه معاون پژوهشی سندیکا که بعد از ارائه لایحه از سوی دولت به مجلس، کار مطالعاتی و کارشناسی بر روی بودجه 98 را آغاز کرده است، گزارشی ارائه کرد و سپس اعضا به تحلیل برخی از ارقام و اعداد بودجه پرداختند.

خلاصه بودجه کل کشور در سال 1398، روند بودجه عمومی و شرکتی طی سال‌های 1394 تا 1398، منابع و مصارف بودجه عمومی کشور در سال 1398، روند مصارف بودجه عمومی کشور از سال 1394 تا 1398، روند مصارف بودجه عمومی وزارت نیرو از محورهای مطرح در این جلسه بود.

همچنین روند سهم بودجه وزارت نیرو از بودجه کل کشور، مصارف بودجه عمومی وزارت نیرو در سال 1398- (تملک دارایی سرمایه ای)، مصارف بودجه عمومی وزارت نیرو در سال 1398، منابع بودجه شرکت های دولتی بخش برق در سال 1398، جریان منابع و مصارف صنعت برق مورد تبادل نظر قرار گرفته و عنوان شد که بودجه عمومی وزارت نیرو در سال 1398 برابر 87 هزار میلیارد ریال است که نسبت به مصوب سال 1397 به میزان 21 درصد افزایش پیدا کرده است.

در ادامه مقرر شد که سندیکا پیشنهادات خود درباره بودجه را به روسای کمیسیون‌های انرژی، صنایع و معادن و تلفیق بودجه 98 مجلس شورای اسلامی برساند. پیشنهادات سندیکا که در زمینه تامین مالی برای سرمایه گذاری طرح‌‌ها تهیه شده است مبتنی بر سه محور است.

پیشنهادات سندیکا درخصوص بودجه 98

پیشنهاد یک: به بند الف تبصره 4 عبارت زیر افزوده شود:

«4- سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، تعاونی، نهادهای عمومی برای طرح‌های تولید، انتقال و توزیع برق»

پیشنهاد دو: در تبصره 4 بند زیر اضافه شود:

«ه- به دولت اجازه داده می‌شود به منظور تکمیل طرح‌های تولید و انتقال و توزیع برق مبلغ یک میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات با نرخ سود متعارف نظامنامه صندوق برداشت نماید. با اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور به صندوق توسعه ملی، معادل ریالی تسهیلات یاد شده از طریق بانک ‌مرکزی جمهوری اسلامی در اختیار بانک‌عامل که توسط دولت تعیین می‌شود قرار ‌گیرد تا در چارچوب موافقتنامه‌های ذیربط صرف نماید. »

پیشنهاد سه: در بند ط تبصره 5 عبارت «و طرح­های سرمایه‌گذاری تولید نیروی برق (نیروگاه‌های گازی، سیکل ترکیبی و انرژی تجدیدپذیر) وزارت نیرو» اضافه و به شرح زیر اصلاح شود:

«ط - به منظور سرمایه­گذاری در طرح­های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک وزارت نفت و طرح­های زیربنایی و توسعه‌ای وزارت صنعت، معدن و تجارت، و طرح­های سرمایه‌گذاری تولید نیروی برق (نیروگاه‌های گازی، سیکل ترکیبی و انرژی تجدیدپذیر) وزارت نیرو، وزارتخانه­های مذکور از طریق شرکت­های تابعه ذیربط و با تصویب شورای اقتصاد، اوراق مالی اسلامی (ریالی یا ارزی) در سقف سی و پنج هزار میلیارد (35.000.000.000.000) ریال منتشر و بازپرداخت اصل و سود این اوراق توسط شرکت­های مذکور از محل افزایش تولید همان میادین (برای طرح­های وزارت نفت) و عایدات طرح (برای طرح­های وزارت صنعت، معدن و تجارت) تضمین نماید.»



امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.