عدم‌حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مساوی است با بیکاری

نشست هم‌اندیشی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران با کمیته دانش‌بنیان سندیکای صنعت برق ایران با پیشنهاد ایجاد سازوکار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ به‌منظور حمایت از اشتغال‌زایی و اعطای وام‌های بلاعوض برای توسعه بخش تحقیق و توسعه شرکت‌ها و تشکل‌ها برگزار شد.
عدم‌حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مساوی است با بیکاری
تاریخ : ۱۳۹۷/۱۱/۰۱






نشست هم‌اندیشی مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران با کمیته دانش‌بنیان سندیکای صنعت برق ایران با پیشنهاد ایجاد سازوکار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ به‌منظور حمایت از اشتغال‌زایی و اعطای وام‌های بلاعوض برای توسعه بخش تحقیق و توسعه شرکت‌ها و تشکل‌ها برگزار شد.

 در این نشست افشین کلاهی رئیس مجمع، محمدرضا طلایی، خزانه‌دار، عبدالرضا نوروزی، نائب رئیس و سیدحسن میرطاهری بازرس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان ایران و همین‌طور سیدمهدی مدنی رئیس کمیته دانش‌بنیان سندیکای صنعت برق، جمشید بردبار نائب رئیس، محمدرضا اسلامی عضو هیات رئیسه، سید محسن میرصدری نائب رئیس، بهناز علائی عضو، رضا راجی کرمانی عضو علی‌البدل کمیته دانش‌بنیان سندیکای صنعت برق حضور داشتند و به بررسی وضعیت کنونی شرکت‌های دانش‌بنیان پرداختند.

 کلاهی با اشاره به اینکه آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مرتبط در مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان رصد می‌شوند، گفت: طبق رسالت خودمان آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های صادره را بررسی می‌کنیم  و تمام تلاشمان را به کار می‌گیریم تا با تاثیرگذاری بر روند تصمیم‌گیری و مشارکت در تصمیم سازی‌ها در جهت حفظ منافع دانش‌بنیان‌ها پیش برویم.

 رئیس مجمع تشکل‌های دانش‌بنیان در ادامه از راه‌اندازی و تاسیس کمیته دانش‌بنیان در سال آینده خبر داد و افزود: کمیته دانش‌بنیان‌ها به بازنگری روال‌ها و روندهای ایجادشده با نگاه به دغدغه‌ها و مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان می‌پردازد. بررسی خواسته‌های شرکت‌های دانش‌بنیان با هم‌فکری و هم‌اندیشی تشکل‌های عضو، بازبینی عنوان دانش‌بنیان و در صورت لزوم تعریف دوباره آن و رصد فعالیت‌هایی که از مسیر تعیین‌شده فاصله گرفته‌اند و غیره وظایف این کمیته خواهد بود.

 او در ادامه افزود: برخی از موارد شناسایی‌شده را می‌توان از طریق کمیته ماده ۱۲ اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران پیگیری کرد. این کمیته به مطالبات بخش خصوصی از دولت می‌پردازد.

ارائه تسهیلات به شرکت‌های بزرگ

بردبار عضو کمیته دانش‌بنیان سندیکای صنعت برق نیز با تاکید بر ایجاد سازوکار برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های بزرگ، افزود: علاوه بر توجه به شرکت‌های نوپا باید سازوکاری برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های بزرگ نیز ایجاد شود. شرکت‌های بزرگ طرح‌های بزرگ در سطح تجهیز زیرساخت‌های حیاتی کشور را در دست دارند و بدیهی است که به تسهیلات با ارقام بزرگ‌تر و شرایط متفاوت‌تری نیاز داشته باشند.

توجه به کمیت

میرصدری ضمن انتقاد از نگاه کمیتی به شرکت‌های دانش‌بنیان به هدف‌گذاری ایجاد ۲۰ هزار شرکت دانش‌بنیان تا پایان برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: این مسئله موجب توجه بیش‌ازحد به کمیت شده است و این در شرایطی است که منابع محدود است و با این هدف‌گذاری، تلاش‌ها به‌سوی تخصیص منابع محدود به تعداد بیشتر شده است.

استفاده از کارشناسان زبده در احراز صلاحیت شرکت‌ها

رئیس کمیته دانش‌بنیان سندیکای صنعت برق، بر تخصص کارشناسان ارزیابی تاکید کرد و افزود: تیم احراز صلاحیت شرکت‌ها باید متشکل از کارشناسان زبده‌ای باشد که بتوانند به‌درستی تصمیم‌گیری کنند لازمه این امر علاوه بر دانش تخصصی نیاز به تجربه و سابقه فردی هم دارد ولی در برخی موارد به دلیل تجربه پایین کارشناسان خطاهایی در فرآیند احراز صلاحیت رخ می‌دهد.

مدنی همین‌طور در خصوص انتظارات شرکت‌های دانش‌بنیان صنعت برق از صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: روند رسیدگی به درخواست تسهیلات با سرعت بیشتری انجام شود. همین‌طور انتظار می‌رود صندوق به‌مرور تسهیلات و وام‌های ریز را به صندوق‌های پژوهش واگذار کند و خود به درخواست‌های شرکت‌های بزرگ که در امور زیرساخت‌های کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند، رسیدگی کند.

مدنی در ادامه پیشنهاد داد به‌جای اعطای وام به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک‌های بلاعوض برای بخش تحقیق و توسعه شرکت‌ها و تشکل‌های مرتبط در نظر گرفته شود تا به توسعه دانش تخصصی صنایع منجر شود.

عدم‌حمایت از دانش‌بنیان‌ها یعنی بیکاری

مدنی در ادامه به نقش کارآفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان شرکت‌های کارآفرین و تولیدی در کشور هستند که نقش مؤثری در اشتغال‌زایی دارند. درصورتی‌که شرکت‌های دانش‌بنیان موردحمایت قرار نگیرند، این شرکت‌ها مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند و از آنجایی‌که نیروهای فعال در این شرکت‌ها همه از متخصصان و کارشناسان برتر کشور هستند خروج آن‌ها از شرکت به معنای مهاجرت و محروم شدن کل کشور از دانش و خدمات آن‌هاست.

انعکاس دیدگاه‌ها به نهادهای ذیربط

طلایی با اشاره به‌ضرورت انعکاس دیدگاه‌ها به نهادهای ذیربط گفت: چکیده نظرات تشکل‌های عضو در خصوص دغدغه‌ها و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان توسط مجمع در قالب یک گزارش جامع جمع‌بندی شود و به‌صورت رسمی در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی قرار گیرد. 

انتهای پیام/ 


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.