گسترش همکاری‌های‌ دو جانبه وزارت صمت و سندیکا

مهندس کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت معدن و تجارت امروز (12 خرداد) میهمان جلسه هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران بود.
گسترش همکاری‌های‌ دو جانبه وزارت صمت و سندیکا
تاریخ : ۱۳۹۸/۰۳/۱۲







مهندس کیوان گردان، مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت معدن و تجارت امروز (12 خرداد) میهمان جلسه هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران بود. در این جلسه مهندس بخشی، رئیس هیات مدیره سندیکا ضمن خیر مقدم، اظهار کرد: مدت کوتاهی از آغاز ارتباط بین سندیکا و مدیریت جدید دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صمت برای پیگیری مسائل صنعت برق نمی
گذرد اما با توجه به پتانسیل و انرژی که سندیکا صرف پیگیری مشکلات صنعت برق می‌کند خوشبختانه در همین مدت هم، رابطه‌ای مناسب و موثر بین طرفین برقرار شده که امید است این ارتباط مستمرا ادامه داشته باشد.

در ادامه جلسه مهندس برزی‌مهر، دبیر سندیکا ضمن گزارشی از اهم اقدامات و دستاوردهای سندیکا در سال‌های اخیر، شرحی از وضعیت موجود صنعت برق و جایگاه این صنعت در اقتصاد ملی ارائه کرد. مسائل و مشکلات اصلی در کسب و کارهای صنعت برق و اولویت‌های راهبردی این صنعت محور دیگری بود که از سوی وی مطرح شد.

وی شفاف نبودن تعرفه‌های گمرکی تجهیزات وارداتی، چالش تامین مواد اولیه و فلزات به ویژه مس و آلومینیم، فرآیند طولانی ثبت سفارش و تخصیص ارز، مشکلات نقل و انتقال ارزی، تغییرات ناگهانی اولویت گروه‌هاي کالایی، واردات کالای دارای مشابه ساخت داخل، عدم وجود وزارتخانه متولی پیمانکاران و مشاوران صنعت برق، ناکافی بودن سقف تسهیلات سرمایه در گردش و مشکلات اعتبار اسنادي ریفاینانس و یوزانس را از اهم چالش‌ها و مشکلات کنونی واحدهای تولیدی صنعت برق برشمرد.

برزی‌مهر آمادگی سندیکا برای همکاری با وزارت صمت جهت ایجاد سامانه تجهیزات ساخت داخل صنعت برق را مطرح و بر لزوم تعریف روشن و شفاف از ساخت داخل و تبیین عمق ساخت داخل تجهیزات صنعت برق و همچنین تدوین آمار و اطلاعات دقیق و شفاف از وضعیت تولید تجهیزات داخلی صنعت برق ایران تاکید کرد.

در ادامه اعضای هیات مدیره سندیکا مشکلات اعضا را در زمینه‌ تامین مواد اولیه، ثبت سفارش، ابهام در تعریف تجهیزات ساخت داخل، عدم مشوق‌های لازم برای صادرات، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، عدم شفافیت تعرفه‌های گمرکی، چالش‌های بیمه‌ای، مالیاتی و بانکی و ... مطرح و خواستار رسیدگی به آن شدند.

مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت معدن و تجارت در ادامه با اشاره بر نامگذاری سال 98 با عنوان رونق تولید اظهار کرد: با توجه به تاکیدات رهبری بر رونق تولید و حمایت از ساخت داخل، استفاده از توان داخلی امروز اصلی‌ترین رویکرد وزارت صنعت معدن و تجارت بوده و وزیر صمت بر اجرای جدی تمامی قوانین در این حوزه تاکید دارند.

وی با تقدیر از  توانمندی‌ و جدیت سندیکا در پیگیری منافع سازندگان و فعالان صنعت برق و تلاش برای بازتعریف تجهیزات ساخت داخل و ایجاد سامانه مربوط به آن تصریح کرد: جدیت و سازماندهی سندیکا برای پیگیری مشکلات اعضا، کمتر در دیگر تشکل‌ها دیده می شود. دغدغه‌های سندیکا درباره ساخت داخل برای ما فرصتی است تا با کمک هم بتوانیم در این زمینه اقدامات موثری انجام دهیم.

مهندس گردان تاکید کرد که در حوزه ساخت داخل باید ادبیات مشترکی بین ذی‌نفعان مرتبط ایجاد شود تا ابهام‌های موجود در این زمینه به مسئله تولید ضربه نزند و تولیدکنندگان از یک تعریف واحد و مشخصی در مسیر فعالیت خود بهره ببرند.

مهندس گردان افزود: از ابتدای سال جلسات مختلفی با وزارتخانه‌های کشور درباره لزوم استفاده از تجهیزات ساخت داخل و حمایت از ساخت داخل برگزار و مقرر شده است هماهنگی‌های لازم با تمامی دستگاه‌های اجرایی انجام شود تا در تامین تجهیزات مورد نیاز، استفاده از تجهیزات داخلی را مد نظر قرار دهند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه و منابع مالی واحدهای تولیدی گفت: متاسفانه با توجه به اعمال سیاست‌های خصمانه غرب علیه کشورمان، مشکلات زیادی برای فعالان اقتصادی و امور بانکی ایجاد شده است. در این خصوص جلسات زیادی با بانک مرکزی برگزار شده و در تلاشیم سیاست‌های بانک مرکزی را با منافع فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی هسمو نماییم، چرا که یکی نیازهای اصلی امروز، اصلاح رویه‌های تامین منابع مالی است.

مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت معدن و تجارت ادامه داد: برای صادرات مشوق‌ها و حمایت های کافی وجود ندارد که مشکل اصلی در این زمینه با سازمان برنامه بودجه است و تا جایی که بتوانیم مسئله را تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد. توسعه صادرات با دستور محقق نخواهد شد بلکه باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. شناسایی بازار هدف و تقویت نگاه صادرات محور از موارد مهمی است که برای توسعه صادرات باید مد نظر قرار بگیرد.

مهندس گردان با پذیرش انتقاد سندیکا از کندی فرایند ثبت سفارش، تصریح کرد: وزارت صمت در بحث تامین ارز، مواد اولیه و اجزا و قطعات برق و الکترونیک را در اولویت‌ قرار داده است اما مدت زمان ثبت سفارش کالاهای وارداتی مناسب نیست و باید اصلاح شود.

وی در پایان با تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌های فیمابین سندیکا و وزارت صمت برای شفاف‌سازی و تعیین دقیق تعرفه‌های گمرکی، اعلام امادگی کرد جلساتی با هماهنگی سندیکا و با حضور تشکل‌ها و ذی‌نفعان مرتبط برگزار شود و از سندیکا درخواست کرد پیشنهادات خود را برای ایجاد سامانه توانمندی‌های ساخت داخل جهت آغاز به کار و اجرایی شدن، به دفتر برق و الکترونیک وزارت صمت ارائه کند.



امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.