تاکید سندیکا بر جلوگیری از مناقصات خارج از چارچوب قرارداد تیپ

پنجاه و هشتمین جلسه دوره هفتم هیات‌ مدیره سندیکای صنعت برق ایران، هفتم مهرماه سال جاری در محل سندیکا برگزار شد. در ابتدای جلسه گزارشی از اهم اقدامات انجام شده در طول دو هفته اخیر و پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص مصوبات جلسه قبل هیات مدیره توسط دبیر سندیکا ارائه شد.
تاکید سندیکا بر جلوگیری از مناقصات خارج از چارچوب قرارداد تیپ
تاریخ : ۱۳۹۸/۰۷/۲۴

پنجاه و هشتمین جلسه دوره هفتم هیات‌ مدیره سندیکای صنعت برق ایران، هفتم مهرماه سال جاری در محل سندیکا برگزار شد. در ابتدای جلسه گزارشی از اهم اقدامات انجام شده در طول دو هفته اخیر و پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص مصوبات جلسه قبل هیات مدیره توسط دبیر سندیکا ارائه شد.

در این گزارش به پیگیری‌های صورت پذیرفته برای جلوگیری از مناقصات خرید کالا و تجهیزات به صورت عمده و منطقه‌ای خارج از چارچوب قرارداد تیپ، جلسه با معاون برنامه‌ریزی معاونت هماهنگی توزیع شرکت توانیر، جلسه با مدیر روابط عمومی وزارت نیرو در خصوص مشارکت سندیکا در برگزاری نمایشگاه برق، اقدامات انجام شده جهت نهایی کردن موضوع قرارداد رتبه‌بندی با مرکز ملی رتبه‌بندی، جلسه با نمایندگان اتاق ایران در خصوص دوره جدید ارزیابی تشکل‌ها اشاره شد.

همچنین در این گزارش پیگیری اعمال نقطه نظرات سندیکا در آیین‌نامه خرید تضمینی برق تجدیدپذیر، استعلام از شرکت‌های عضو در خصوص قراردادهای متوقف، ارسال نمونه قراردادهای PC و EPC برای اداره‌کل وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی، هماهنگی با صندوق پژوهش و فناوری برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان سندیکا، و نیز هماهنگی برگزاری سمینار صادراتی برای اعضا با مرکز توسعه صادرات و سرمایه‌گذاری ایران بخش‌های دیگری از گزارش دبیر سندیکا بود.

ارائه گزارشی از برگزاری مجمع‌ عمومی سالانه و مجمع‌عمومی فوق‌العاده سندیکا توسط دبیر سندیکا محور بعدی جلسه بود و هیات‌مدیره بابت برگزاری منسجم مجمع‌عمومی از دبیرخانه سندیکا تقدیر کرد.

در ادامه گزارشی از روند برگزاری مناقصات خرید کالا و تجهیزات به صورت عمده و منطقه‌ای از سوی شرکت‌های توزیع توسط رئیس کمیته حقوقی و قراردادهای سندیکا ارائه و تاکید شد که سندیکا در خصوص مناقصات خارج از چارچوب قرارداد تیپ اقدام جدی داشته باشد و حتی‌الامکان از برگزاری این مناقصات جلوگیری نماید. در همین راستا مقرر شد جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت توانیر درخصوص مشکلات مناقصات شرکت‌های توزیع برگزار و تلاش شود اجرای این مناقصات به مذاکره و کسب نظر از سندیکا موکول شود. همچنین مقرر شد آگاهی‌بخشی لازم به شرکت‌های عضو انجام شود.

عدم مشورت توانیر با سندیکا برای ابلاغ قرارداد تیپ نهایی، پرداخت مبلغ قرارداد با حواله ارزی و اینکه این نوع قرارداد می‌تواند برای برخی از تولیدکنندگان انحصار ایجاد کند، از اهم نقدهای سندیکا به این تیپ قرارداد است که مقرر شد با استعلام نظر از کمیته‌ها، نقطه نظرات سندیکا تهیه و پس از جمع‌بندی به توانیر ارائه شود.

در ادامه گزارشی از حضور نماینده سندیکا در سفر هیات بلندپایه وزارت نیرو به افغانستان توسط نایب‌رییس هیات‌مدیره سندیکا ارائه و به این نکته اشاره شد که پس از برگزاری جلسات متعدد، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت انرژی افغانستان و وزارت نیروی ایران امضا شده و سندیکا عهده‌دار انجام هماهنگی‌های لازم و جلب مشارکت اعضا برای احداث خطوط انتقال برق بین دو کشور، سنکرون شدن شبکه، کاهش تلفات، تعمیرات ترانس، احداث نیروگاه و خطوط انتقال و نیز تامین تجهیزات به صورت تجمیعی شده است. بر همین اساس مقرر شد هماهنگی‌ها و اقدامات لازم برای بازدید مدیران برشنا از شرکت‌هایی که جهت مشارکت در این پروژه‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند، انجام شود.

همچنین با توجه به تحریم آرین بانک و مسدود شدن ضمانت‌نامه‌های شرکت‌های ایرانی و براساس مذاکرات صورت گرفته، توافق شده وزارت نیرو از اعتبار صادرات برق به منظور تامین اعتبار برای ضمانت‌نامه شرکت‌های فعال در افغانستان استفاده کند به این ترتیب که شرکت‌هایی که در افغانستان کار می‌کنند، ضمانت‌نامه داخلی به توانیر بدهند و در ازای آن توانیر در افغانستان از محل مطالبات خود از محل فروش برق برای شرکت‌ها، ضمانت‌نامه ارزی گشایش کند. بر همین اساس تاکید شد که این روش باید برای شرکت‌هایی که در عراق کار می‌کنند هم پیاده‌سازی شود به ویژه آنکه در حال حاضر کنسرسیوم‌هایی برای اجرای تفاهم‌نامه وزارت نیروی ایران و عراق در حال تشکیل است. 

در ادامه جلسه با توجه به ابلاغ معاونت آب و آبفای وزارت نیرو به منظور تعیین تکلیف قراردادهای متوقف این حوزه و اولویت‌بندی آنها، مقرر شد آیین‌نامه‌ای مشابه در خصوص اولویت‌بندی قراردادهای صنعت برق پیگیری شود تا هر چه زودتر مساله قراردادهای متوقف در صنعت برق حل و فصل شود.

با موافقت اعضا مقرر شد با پیگیری نمایندگان سندیکا در اتاق بازرگانی، بخشنامه معاونت آب و آبفای وزارت نیرو در خصوص اولویت‌بندی قراردادها در کمیسیون‌های مرتبط اتاق مطرح شده و سندیکا خواستار پیگیری این موضوع توسط اتاق بازرگانی شود. همچنین پیشنهاد شد سندیکا علاوه بر اتاق بازرگانی از ظرفیت‌های کمیسیون انرژی مجلس هم برای پیشبرد این موضوع استفاده کند. 


امتیاز دهید :


ماهنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.