ارائه چالش‌ها و راهبردهای توسعه صنعت برق در جلسه مجمع ادواری وزرا

جلسه نمایندگان سندیکای صنعت برق ایران با اعضای مجمع ادواری وزرا، هفتم تیر سال جاری با دستور کار بررسی چالش‌ها و راهبردهای توسعه صنعت برق ایران برگزار شد.
ارائه چالش‌ها و راهبردهای توسعه صنعت برق در جلسه مجمع ادواری وزرا
تاریخ : ۱۴۰۰/۰۴/۱۲

در ابتدای جلسه علی بخشی، رئیس هیات مدیره سندیکا ضمن معرفی اجمالی سندیکای صنعت برق ایران، اظهار کرد: سندیکای صنعت برق ایران چندین سال متوالی تشکل برتر کشور بوده و امروز بیش از 580 شرکت فعال در  حوزه صنعت برق، عضو سندیکا هستند. 

وی ادامه داد: سندیکا با در پیش گرفتن رویکرد کارشناسی و انجام مطالعات پژوهشی، برای حل مشکلات صنعت برق راه‌حل‌های کاربردی و کارشناسی ارائه می‌دهد و با تکیه بر همین رویکرد، امروز به عنوان یک مرجع تخصصی در حوزه صنعت برق کشور شناخته شده است. 

در ادامه علیرضا اسدی، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی سندیکا ضمن ارائه گزارش آماری از وضعیت موجود صنعت برق، چالش‌های اصلی این صنعت را در 4 محور اصلی شامل چرخه معیوب اقتصاد برق، نظام حقوقی و قراردادی یکجانبه و ناکارآمد، مشکلات زنجیره تامین و صادرات و مشکلات پایداری و ناترازی شبکه برق مطرح کرد. 

وی در ادامه تاکید کرد که صنعت برق ایران برای عبور از چالش‌ها و ایجاد جهش تولید نیازمند اصلاح اقتصاد برق،  اصلاح رژیم حقوقی و قراردادی صنعت برق، توسعه ساخت داخل و صادرات، نوسازی شبکه، بهینه‌سازی مصرف، و توسعه تجدیدپذیرها و ظرفیت تولید برق است. 

در ادامه جلسه چشم انداز صنعت برق در افق 1404توسط معاون پژوهشی سندیکا ارائه شد. به گفته وی در سناریو ادامه وضع موجود انتظار می‌رود سالانه بطور متوسط سالانه حدود 2500 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود و در سال 1404 به ظرفیت نامی حدود 98 هزار مگاوات برسد. اما اگر دولت بخواهد در چارچوب رشد اهداف برنامه ششم و متناسب با ظرفیت رشد اقتصادی مورد انتظار در اسناد بالادستی کشور، تولید برق کشور کشور را افزایش دهد انتظار می‌رود سالانه حدود 4700 مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود و در سال 1404 به ظرفیت نامی حدود 109 هزار مگاوات دست پیدا کند.

در سناریو رشد وضع موجود (رشد 2.8 درصدی) حدود 8 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری باید انجام شود. در سناریو جایگزین که بر اساس رشد 5 درصد (نرخ رشد مورد نظر در برنامه ششم) حدود 15 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مورد نیاز است.

ارائه سناریوهای پیش‏بینی میزان صادرات صنعت برق تا سال 1408 محور بعدی بود و عنوان شد که چشم‌انداز صادرات بخش برق بر اساس نرخ رشد در سه سناریو، روند پایه (نرخ رشد 5 درصدی)، سناریو رشد 15 درصدی و سناریو رشد 25 درصدی را نشان می‌دهد. بر اساس این سناریوها، در سناریو رشد 15 درصدی، میزان صادرات صنعت برق در سال 1404 برابر 1.7 میلیارد دلار و در سال 1408 حدود 3 میلیارد دلار خواهد بود (در سال 1408 به عدد سال 1394 می‌رسد). در سناریو رشد 25 درصدی، میزان صادرات در سال 1404 به 3.1 میلیارد دلار (مشابه سال 1394) و در سال 1408 به 7.6 میلیارد دلار خواهد رسید.

 در ادامه جلسه غلامرضا شافعی وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت ضمن قدردانی و استقبال از گزارش سندیکا نقطه نظرات خود را مطرح و پیشنهاد کرد که در کنار بررسی و تحلیل چالش‌های صنعت برق، به نقاط قوت و ظرفیت‌های توسعه و دستاوردهای صنعت برق نیز پرداخته شود. وی همچنین تاکید کرد که برای حل مشکلات صنعت برق نظام اقتصادی این صنعت باید اصلاح و سرمایه‌گذاری در این صنعت باید افزایش پیدا کند. 


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

فصلنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.