اقدامی برای تغییر پارادایم‌های بازار خرده‌فروشی سیم و کابل

دفتر فروش و امور نمایندگی‌های شرکت کابل ابهر افتتاح شد.
اقدامی برای تغییر پارادایم‌های بازار خرده‌فروشی سیم و کابل
تاریخ : ۱۳۹۸/۱۱/۲۸

دفتر فروش و امور نمایندگی‌های شرکت کابل ابهر افتتاح شد. علیرضا کلاهی در حاشیه مراسم افتتاحیه این دفتر ضمن اشاره به سابقه ۲۰ ساله (بیش از ربع قرن) شرکت کابل ابهر در حوزه تولید سیم و کابل گفت: این شرکت بزرگترین تولیدکننده کابل در ایران است و در طول دو دهه گذشته (نزدیک به سه دهه گذشته) با هدف جایگزینی واردات کابل‌های تخصصی در کشور فعالیت کرده است. 

مدیر عامل شرکت کابل ابهر یکی از مهمترین مشکلات بازار خرده فروشی را کمبود سیم و کابل باکیفیت و وفور محصولات بی‌کیفیت در این حوزه دانست و تصریح کرد: واقعیت این است که متاسفانه علیرغم سهم اندک سیم و کابل در قیمت تمام شده ساختمان، به دلیل عدم آگاهی سازندگان ساختمان و برق کاران که عمدتاً به صورت سنتی حرفه خود را یاد گرفته اند و همچنین عدم توجه و حساسیت مصرف‌کننده نهایی نسبت به سیستم برق‌رسانی منازل، کیفیت سیم و کابل‌های به کار رفته در ساختمان‌ها اهمیت چندانی ندارد و روند بازار هم بر همین اساس تنظیم شده است. 

وی هدف اصلی ورود سیم و کابل ابهر به بازار خرده فروشی که اصطلاحاً با عنوان لاله زار تعبیر می‌شود، را تلاش برای آگاهی سازی و افزایش کیفیت محصولات ارائه شده در این بازار عنوان کرد و افزود: این دفتر با هدف وارد کردن فناوری حاصل شده در مجموعه کابل ابهر ظرف دو دهه گذشته به حوزه کالا‌های مصرفی و روزمره مردم است. در حقیقت گام بعدی ما پس از تامین کابل‌های مهمترین پروژه‌های کشور، تکثیر این کیفیت و فناوری در سطح عمومی مصرف سیم و کابل و مصرف‌کننده نهایی است. 

کلاهی تغییر پارادایم سیم و کابل مصرفی در صنعت ساختمان و افزایش کیفیت آن‌ها در سطح سیم و کابل‌های به کار رفته در پروژه‌های کلان کشوری را هدف غایی خود از راه‌اندازی دفتر فروش و نمایندگی در لاله‌زار دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد فاصله اندک بین سیم و کابل با کیفیت و بی‌کیفیت است. به علاوه عدم آگاهی مصرف کنندگان هم به این مساله دامن می‌زند. به همین دلیل، قطعاً کابل ابهر برای پیدا کردن یک جایگاه تثبیت شده در بازاری شبیه به بازار لاله زار بسیار دشوار خواهد بود. 

وی در ادامه گفت: برای بازاری که در بسیاری موارد به عرضه کالای بی‌کیفیت، خطرناک و ظاهراً ارزان خو گرفته است، پذیرش کالا‌های باکیفیت بالا کمی دشوار است. آن هم در شرایطی که در این بازار تقلب رایج شده که عملاً همه ساختار‌ها را به نفع خود تغییر داده است. 

مدیر عامل کابل ابهر ضمن اظهار امیدواری نسبت به تغییر ساختار‌های بازار خرده فروشی سیم و کابل با اتکا به ابزار‌های نوین آگاهی بخشی و بازاریابی، اذعان کرد: ما به دنبال سهم بزرگی از بازار نیستیم، فقط تلاش می‌کنیم بدون کم فروشی یا بدفروشی، کالای باکیفیت ارائه دهیم و هم صنفانمان را نیز به ادامه این روند ترغیب کنیم. 

کلاهی در ادامه تصریح کرد: کابل ابهر تا امروز به شکل کلان و در قالب قرارداد‌های B to B که شامل تامین کابل پروژه‌های بزرگ و زیرساختی برای پیمانکاران بوده و یا قرارداد‌های B to G که مشمول فروش کابل به دستگاه‌های بزرگ دولتی نظیر وزارتخانه‌های نفت و نیرو بوده، فعالیت کرده است؛ بنابراین طبیعتاً پیش نیاز‌های ورود به این بازار تفاوت‌های روشنی با پروژه‌های کلان شرکت دارد. 

وی ارتباط مستقیم با مصرف کننده و افراد دیگری مانند سازندگان یا برق کاران که در زنجیره تصمیم‌گیری خرید نقش دارند را مهمترین وجه تمایز بازار جدید کابل ابهر دانست و خاطرنشان کرد: ما در دفتر فروش و نمایندگی به طور قطع با نوع متفاوتی از فروش مواجه هستیم و البته مشاوره فنی و آگاه‌سازی مشتریان را هدف قرار می‌دهیم. ما تلاش می‌کنیم به مشتریانمان کمک کنیم تا بدانند چه نوع و سایزی از سیم برای ساختمان آن‌ها مناسب است و از این طریق علاوه بر ایمن‌سازی از اتلاف منابع آن‌ها جلوگیری می‌کنیم. 

علیرضا کلاهی پیش بینی آینده و سودآوری نمایندگی شرکت خود در لاله زار را بسیار دشوار دانست و گفت: در این بازار آنقدر شرایط آشفته‌ای حاکم است که اصلاً نمی‌توان نتیجه کار را پیش بینی کرد. به علاوه عدم نظارت و جرایم اندک سازمان استاندارد هم به این آشفتگی دامن زده است. بعنوان مثال یک جریمه ۲۰۰ هزار تا یک میلیون تومانی در شرایطی که هر کیلوگرم مس ۸۰ هزار تومان است و یک کارگاه زیرپله‌ای می‌تواند ماهانه چند تن مس کم فروشی کند، چطور می‌تواند به یک عامل بازدارنده‌ای تبدیل شود؟

وی به نامه انجمن صنفی سیم و کابل به رییس قوه قضاییه و درخواست این تشکل برای راه اندازی یک شعبه تخصصی برای این صنعت اشاره کرد و افزود: در صورت راه اندازی این شعبه می‌توان موارد کم فروشی و کالای غیر استاندارد را به شکل کیفری پیگیری کرد، چرا که این مساله می‌تواند عواقب مالی و جانی گسترده‌ای برای هموطنانمان در پی داشته باشد. نکته حائز اهمیت این است که مثل بسیاری موارد دیگر، بحث کیفری این موضوع هم در قانون پیش بینی شده، اما متاسفانه ما در اینجا هم با اجرای ناقص و کم اثر قانون مواجهیم و نتیجه آن بازی با جان و مال مردم است. 

مدیر عامل سیم و کابل ابهر در ادامه تصریح کرد: بین ۴۵ تا ۷۰ درصد آتش سوزی‌های شهر‌های بزرگ ناشی از سیم و کابل غیراستاندارد است و من امیدوارم ما به جایی برسیم که مصرف کننده نهایی یعنی خریدار یک ملک، کمی از حساسیت‌های معمول در مورد ظاهر را نسبت به سیم و کابل به کار رفته در خانه هم داشته باشد و ما با ورود به این بازار تلاش می‌کنیم اطلاعات لازم در این خصوص را به مصرف کنندگان بدهیم و آن‌ها را نسبت به لزوم خرید جنس با کیفیت به درستی آگاه کنیم. 


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

فصلنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.