انتخاب جمشید بردبار به عنوان مهندس برجسته کشور از سوی فرهنگستان علوم

در شانزدهمین دوره تجلیل از مهندسان برجسته کشور از مدیرعامل شرکت الکترونیک افزارآزما تقدیر خواهد شد.
انتخاب جمشید بردبار به عنوان مهندس برجسته کشور از سوی فرهنگستان علوم
تاریخ : ۱۳۹۸/۱۱/۲۸

صنعت برق ایران برای رسیدن به آنچه که امروز هست، مسیری سخت و پرفراز و نشیب را طی کرده است. در این مسیر اما سهم مدیرانی که در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب با جسارت و شجاعت پا به عرصه پرریسک صنعتی گذاشتند که اتکایی غیرقابل‌انکار به خارجی‌ها داشت، بیش از سایرین است. 

حالا از آن روزها چهار دهه می‌گذرد و صنعتی که حتی قادر به تولید ساده‌ترین تجهیزاتش در داخل نبود امروز یکی از پرچمداران خودکفایی ملی است و در بطن آن مدیرانی ارزنده، توانمند و برجسته پرورش یافته که حالا از چهره‌های ماندگار و موثر صنعت کشور محسوب می‌شود.

شاید به همین دلیل در میان مهندسان برجسته‌ای که امسال از سوی فرهنگستان علوم کشور معرفی شدند نام یکی از مدیران بزرگ، موثر و نخبه صنعت برق هم دیده می‌شود. مهندس جمشید بردبار، مدیرعامل شرکت الکترونیک افزار آزما علاوه بر مدیریت مجموعه‌ای موثر، خودکفا، صادرات محور و دانش بنیان، سابقه‌ای طولانی در فعالیت‌های تشکلی حوزه صنعت برق و الکترونیک نیز دارد.

این مرد آرام و خوش‌نام که میزان تاب‌آوری بنگاه بزرگ اقتصادی‌اش در شرایط اقتصادی دشوار کنونی، نشان می‌دهد علاوه بر دانش مهندسی، در مدیریت نیز عملکردی درخشان دارد، با انتخاب فرهنگستان علوم در جمع چهره‌های مهندسی برجسته سال 98 قرار گرفته تا برگ زرین دیگری به کارنامه فعالیت‌هایش اضافه کند. 

مهندس جمشید بردبار که متولد ۱۳۳۳ در شهر اصفهان است، در سال ۱۳۵۸ در رشته مهندسی برق و الکترونیک از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شد. وی مالک و مدیرعامل یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین سازندگان تجهیزات این صنعت است و سال‌هاست با اتکا به دانش، تجربه، نیروی انسانی ماهر و مدیریت کارآمد، الکترونیک افزارآزما را به عنوان یکی از بهترین‌های صنعت برق معرفی کرده است.

او الکترونیک افزار آزما را در سال ۱۳۵۹ با گروهی از فارغ التحصیلان رشته برق دانشگاه صنعتی شریف تاسیس کرد. این شرکت قرار بود در راستای خودکفایی صنعتی و آموزشی کشور حرکت کند و از همان ابتدا به درستی در این مسیر قرار گرفت.

به این ترتیب الکترونیک افزار آزما در شرایطی آغاز به کار کرد که صنعت برق ایران نه تنها به دلیل وابستگی محض به شرکت‌های خارجی، خروج آن‌ها از کشور و تحریم‌ها، با چالش‌های جدی در تامین تجهیزات و تولید خدمات فنی و مهندسی مواجه شده بود، بلکه آرام آرام در شرایط جنگی تحمیلی و نابرابر هم قرار می‌گرفت.

با این حال شرکت نوپای افزارآزما با انگیزه بالای دانش‌آموختگان جوان دانشگاه شریف و در همان روز‌های بحرانی کار خود را با ساخت دستگاه‌های مربوط به آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها آغاز کرد. آن‌ها با اتکا به دانش و البته باورشان توانستند این دستگاه‌ها را به طور کامل و در قالب قطعات فلزی، مدار‌ها و نرم‌افزار‌ها بازسازی کنند تا اولین گام استوار خود را به سمت خودکفایی بردارند.

حالا همان شرکت کوچکی که زمانی با چند فارغ‌التحصیل جوان و کم‌تجربه و ساخت تجهیزات دانشگاهی آغاز کرده بود، بیش از ۶۰۰ نفر پرسنل دارد و جزو بزرگترین، موثرین و درخشان‌ترین شرکت‌های سازنده صنعت برق محسوب می‌شود و البته در رده مجموعه‌های دانش بنیان نیز قرار گرفته است. مهندس بردبار البته خاضعانه و دوستانه این موفقیت‌ها را حاصل یک کار تیمی منسجم می‌داند که همه پرسنل از کارگر تا مهندس و مدیر در آن یک سهم مساوی دارند.

افزارآزما در سایه مدیریت تجربه، دانش و تدبر او، علاوه بر مشارکت در هیات‌های بازنویسی سرفصل‌های درسی آموزش و پرورش و وزارت کار، سهمی غیرقابل انکار در خودکفایی کنتور‌های هوشمند دارد. این شرکت در سال‌های پس از انقلاب و در بحبوحه تحریم‌های مختلفی که هر ساله به کشورمان تحمیل می‌شد، سهمی قابل توجه در تولید و تامین تجهیزات و قطعات کلیدی صنعت برق داشت.

البته مخابرات هم بخش دیگری از حوزه فعالیت این شرکت است. به دلیل توقف واردات برخی از دستگاه های مخابراتی پس از انقلاب، شرکت مخابرات از سال ۶۸ ساخت داخل آن‌ها را در دستور کار خود قرار می دهد. الکترونیک افزار آزما این ماموریت را عهده دار می‌شود و پس از هفت سال این دستگاه‌ها را با بهترین کیفیت و یک دهم قیمت نوع آمریکایی‌اش می‌سازد.

در گام بعدی او محوریت کار خود را از دستگاه‌های آموزشی به سمت کنتور برد و با گسترش بخش تحقیقات شرکت، طراحی کنتور‌ها را آغاز و اولین خط تولید شرکتش را با ظرفیت یک میلیون و ۸۰۰ هزار کنتور راه‌اندازی کرد و امروز این ظرفیت را تا ۱۲ میلیون کنتور افزایش داده است. حالا مهندس جمشید بردبار به اینکه ۵۰ میلیون ایرانی از کنتور‌های ساخت شرکت او بهره‌برداری می‌کنند، می‌بالد.

مهندس بردبار علاوه بر عضویت در هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران، در بنیاد شریف وابسته به دانشگاه صنعتی شریف، انجمن مکاترونیک و شرکت خدمات شهر صنعتی هشتگرد نیز عضو هیات مدیره است و عضویت در فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، کمیته رابط سیرد ایران، انجمن علمی شبکه هوشمند انرژی، انجمن مخترعین کشور، انجمن مهندسان کنترل و ابزار دقیق ایران و چندین انجمن و تشکل دیگر را در سوابق کاری خود گنجانده است.

جمشید بردبار علاوه بر اینکه چندین بار به عنوان صادرکننده نمونه برگزیده شده، به دلیل توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان و نیز فناوری ساخت کنتور‌های هوشمند مورد تقدیر قرار گرفته است. نشان ملی برترین مدیریت موفق در توسعه تولیدات ملی، نشان زرین سه ستاره برتر اعتماد مشتریان، لوح تقدیر خیرین مدرسه‌ساز و کارآفرین برتر صنعت برق هم بخش دیگری از افتخارات پرشمار این مدیر ارزنده صنعت برق است.

حالا او پس از ۴۰ سال فعالیت و تلاش مداوم در صنعت برق، از سوی فرهنگستان علوم به عنوان یکی از مهندسان برجسته کشور برگزیده شده و قرار است پنجم اسفند ماه و در هشتمین دوره تجلیل از استادان برجسته مهندسی و شانزدهمین دوره تجلیل از مهندسان برجسته کشور از او و یازده شخصیت علمی، پژوهشی و صنعتی دیگر تقدیر شود.

مهندس جمشید بردبار با این شعار که «مشکلات همیشه بوده و خواهند بود، این ما هستیم که باید با امید به آینده، بیشتر تلاش کنیم.» چهار دهه فراز و نشیب را پشت سر گذاشته و حالا حاصل این سال‌های پرتلاش، انتخاب شایسته او به عنوان مهندس برجسته صنعت برق و کامپیوتر کشور است.

او پاداش تلاش‌های خستگی ناپذیرش را می‌گیرد تا نامش به عنوان یکی از چهره‍‌های ماندگار و برجسته صنعت برق و خدماتش برای ایجاد خودکفایی در یک حوزه کلیدی و ملی در تاریخ این صنعت ثبت شود.


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

فصلنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.