در جلسه هیات مدیره مطرح شد؛

بررسی شرایط فعال‌سازی شعب استانی سندیکا

نهمین جلسه هیات مدیره دوره هشتم سندیکای صنعت برق ایران، دهم بهمن سال جاری با حضور اعضای هیات مدیره و بازرسان سندیکا به صورت برخط برگزار شد.
بررسی شرایط فعال‌سازی شعب استانی سندیکا
تاریخ : ۱۴۰۰/۱۱/۲۳

در ابتدای این جلسه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در کمیته توسعه صادرات سندیکا ارائه و پیشنهاد شد با توجه به اقدامات صورت گرفته در این حوزه و نیز ظرفیت شرکت‌های صادرکننده ایرانی، به منظور صیانت از این ظرفیت‌ها، سندیکا پیگیری‌های لازم به منظور انجام ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های صادرکننده و اخذ مجوز‌های مربوطه از وزارتخانه صمت و نیرو را در دستور کار خود قرار داده و از این طریق علاوه بر مبارزه با پولشویی، کیفیت تولیدات و خدمات ایرانی را در بازار‌های هدف حفظ کند. ضمن اینکه این اقدام می‌تواند منابع مالی جدیدی برای سندیکا ایجاد کند.

بر این اساس مقرر شد با هماهنگی آقایان دکتر سعیدی، مهندس مقدم و دکتر میرصدری موضوع ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های صادرکننده در دستور کار کمیسیون‌های توسعه صادرات و ارزیابی و تشخیص صلاحیت قرار گرفته و مدل قابل ارائه‌ای در خصوص ارزیابی شرکت‌های صادرکننده، تدوین و به هیات مدیره ارائه شود. همچنین مقرر شد موضوع نشان کیفیت صادرات نیز در این مدل پیش‌بینی شود. 

در ادامه گزارشی از نشست مشترک هیات مدیره با مدیرعامل و مدیران ارشد شرکت ساتکاب توسط رییس هیات مدیره ارائه و تاکید شد که همکاری‌های مشترک فیمابین، انتظارات سندیکا از ساتکاب، فعال شدن کارگروه‌های مشترک سابق شامل حمایت از ساخت داخل، تامین مالی و سرمایه‌گذاری، توسعه صادرات و شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآور و همچنین ایجاد کارگروه قوانین و مقررات محور‌های اصلی این جلسه بود و در نهایت قرار بر این گذاشته شد که سندیکا نمایندگان خود را جهت حضور در این کارگروه‌ها معرفی کند. به همین منظور مقرر شد با توجه به اینکه برای هر یک از موضوعات این کارگروه‎ها، کمیسیون متناظری در سندیکا وجود دارد، نمایندگان کمیسیون‌های متناظر به ساتکاب معرفی شوند. 

در بخش بعدی جلسه گزارشی از نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران در خصوص انرژی‌های تجدیدپذیر با حضور نمایندگان چهار تشکل فعال در این حوزه، توسط دبیر کمیته‌های تخصصی سندیکا ارائه شد. در این گزارش به تعیین مهمترین اولویت‌های تجدیدپذیرها، جمع‌بندی موضوعات و تعیین ده اولویت اصلی به عنوان چالش‌های بخش خصوصی اشاره و تاکید شد که هر یک از چهار تشکل یاد شده، عهده‌دار بخشی از این موضوعات شدند و در همین راستا پیگیری موضوع تامین ۲۰ درصد از برق ادارات از طریق تجدیدپذیر‌ها و ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌های فعال این حوزه بر عهده سندیکا قرار گرفت. همچنین بر این مساله تاکید شد که کمیسیون تجدیدپذیر‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن کار خود را آغاز کرده تا با توجه به عدم فراگیری کمیته فعلی، بتواند موضوعات حوزه تجدیدپذیر را با جامعیت بیشتری دنبال کند. 

همچنین بر این مساله تاکید شد که واگرایی در بحث تجدیدپذیر‌ها افزایش یافته و طرح موضوع ایجاد فدراسیون تجدیدپذیر‌ها از سوی برخی از تشکل‌های موازی برای پیگیری موضوعات این حوزه، مساله‌ساز خواهد شد. بر این اساس با توجه به اینکه یکی از وظایف کلیدی معاونت تشکل‌های اتاق ایران جلوگیری از ایجاد تشکل‌های موازی است و همچنین نظر به اینکه ایجاد فدراسیون تجدیدپذیر‌ها به دلیل عدم فراگیری لازم، منطقی نیست، پیشنهاد شد موضوع فدراسیون برق در دستور یکی از جلسات هیات مدیره قرار گیرد و در این خصوص جلسه‌ای با معاونت تشکل‌های اتاق برگزار شود. 

بر همین اساس و با توجه به تعدد تشکل‌های فعال و طرح موضوع تشکیل فدراسیون تجدیدپذیر‌ها و نیز به منظور ایجاد تمرکز در حوزه تصمیم‌گیری‌ها و پیگیری‌های این حوزه، مقرر شد ضمن راه‌اندازی سریعتر کمیسیون انرژی‌های تجدیدپذیر، جلسه‌ای با مدیرعامل شرکت ساتبا برگزار و موضوعات کلیدی با ایشان مطرح شود. بر این اساس مقرر شد طی جلسات آتی علاوه بر مدیرعامل توانیر، از مدیرعامل ساتبا نیز جهت حضور در یکی از جلسات هیات مدیره دعوت به عمل آید. 

همچنین مقرر شد جلسه‌ای با معاونت تشکل‌های اتاق ایران برگزار شده و سندیکا اعتراض خود را نسبت به ایجاد تشکل‌های موازی و یا فدراسیون‌های غیرفراگیر در صنعت برق اعلام کرده و در خصوص چگونگی تشکیل فدراسیون برق تبادل نظر شود. همچنین مقرر شد دبیرخانه سندیکا دلایل نارضایتی برخی از اعضا و ایجاد تشکل‌های موازی با برخی از کمیته‌ها از سوی آن‌ها را بررسی و گزارش نهایی را به هیات مدیره ارائه دهد. 

 در ادامه گزارشی از وضعیت تشکیل کمیسیون‌ها و کمیته‌ها توسط مهدی مسائلی سرپرست دبیرخانه و نایب رییس هیات مدیره ارائه و تاکید شد که استعلام از اعضا در خصوص زمینه فعالیت آن‌ها تا پایان وقت اداری یازدهم بهمن ماه پایان یافته و مجامع کمیته‌ها تا پایان بهمن ماه برگزار می‌شود. 

وی همچنین گزارشی از نشست مشترک با مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید برق حرارتی در خصوص تعدیل نرخ ارز در قرارداد‌ها ارائه و تاکید کرد که سندیکا باید به نحوی عمل کند که ضرورت حضور و مشارکت آن در تصمیم‌گیری‌ها برای همه بخش‌های حاکمیت محرز شده و هیچ تصمیمی در خصوص صنعت برق بدون حضور سندیکا اتخاذ نشود.

در بخش دیگری از صحبت های وی به اقدامات و تصمیمات کارگروه شعب که با حضور روسای شعب فارس، خراسان، اصفهان و نمایندگان هیات مدیره و اعضای دبیرخانه برگزار شده بود، اشاره و تاکید شد که در این جلسه خواسته‌های شعب مطرح و مقرر شده ظرف دو هفته آینده ماموریت‌های شعب، ارتباط مالی و قدرالسهم هر شعبه و نیز شرایط استقلال مالی آن‌ها پس از دریافت پیشنهادات شعب و انجام بررسی‌های لازم توسط دبیرخانه سندیکا تهیه و در کارگروه شعب طرح و بررسی شود. همچنین بر این مساله تاکید شد که هیات مدیره هشتم باید رویکرد خود را نسبت به وضعیت شعب روشن کند. 

همچنین پیشنهاد شد سندیکا موضوع ایجاد نمایندگی را در استان‌هایی که بضاعت ایجاد شعبه مستقل ندارند، بررسی کرده و پیگیری موضوعات استانی را به صورت سالانه به یکی از شرکت‌های عضو فعال در این استان واگذار کند. 

در نهایت با موافقت اعضای هیات مدیره مقرر شد مدل پیشنهادی دبیرخانه در خصوص ساماندهی شعب ظرف سه هفته تا یک ماه آینده به هیات مدیره ارائه شود. همچنین مقرر شد مشابه اقدامی که برای ساماندهی کمیته‌ها طی جلسات مستمر توسط کارگروه مربوطه و در مدت زمان کوتاه انجام شد، در خصوص شعب نیز با تداوم برگزاری جلسات، در سریع‌ترین زمان ممکن جمع بندی صورت گیرد تا هیات مدیره بتواند در اسرع وقت در خصوص درصد قدرالسهم، نحوه انجام هزینه و اخذ درآمد‌های شعب به یک وحدت رویه و جمع بندی نهایی برسد. همچنین مکاتبه لازم با اتاق ایران به منظور تعیین تکلیف وضعیت تعامل شعب سندیکا، به عنوان شعب یک تشکل سراسری در استان‌ها با اتاق‌های متناظر صورت گیرد. 

در ادامه جلسه گزارشی از مصوبات و تصمیم‌گیری‌های کارگروه مطالبات و جلسات مشترک با مسئولین وزارت نیرو و توانیر و با حضور مدیرعامل سرمایه‌گذاری امین، توسط جعفر جولا، نایب رئیس هیات مدیره سندیکا ارائه و به این مساله اشاره شد که علیرغم مکاتبات سندیکا متاسفانه بخش اندکی از مطالبات استعلام شده، تسویه شده است. همچنین به این مساله اشاره شد که طبق آخرین استعلام میزان مطالبات قریب به 60 شرکت عضو سندیکا کمتر از هزار میلیارد تومان است که این رقم با استفاده از ظرفیت اوراق مالی اسلامی در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قابل وصول است.

بر این اساس در پایان جلسه مقرر شد به منظور ایجاد کارگروهی جهت اخذ مطالبات سندیکا از اعضایی که بدهی‌های معوق دارند، دبیرخانه گزارشی براساس سطح بندی میزان بدهی شرکت‌های بدهکار به هیات مدیره ارائه دهد، تا براین اساس در خصوص وصول مطالبات اقدامات لازم صورت گیرد.

**با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، جلسه کاملا آنلاین برگزار شده و عکس آرشیوی است.


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

فصلنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.