در کارگاه تخصصی بیست و سومین نمایشگاه صنعت برق مطرح شد؛

همکاری درون‌بخشی نهادهای حاکمیتی راهگشای دانش‌بنیان‌ها

مدیرعامل آزمایشگاه‌های صنایع انرژی (اپیل) با اشاره به موفقیت ایران در دریافت مجوز برای صدور گواهینامه ارزیابی انطباق بین‌المللی برای تجهیزات ضدانفجار توسط شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در این مسیر، همکاری درون‌بخشی نهادهای حاکمیتی بسیار راهگشاست.
همکاری درون‌بخشی نهادهای حاکمیتی راهگشای دانش‌بنیان‌ها
تاریخ : ۱۴۰۲/۰۸/۲۳

به گزارش سندیکای صنعت برق ایران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، کارگاه «اخذ گواهینامه‌های انطباق بین‌المللی» در حاشیه نخستین جشنواره و فن بازار تخصصی صنعت برق ایران برگزار شد.

در این کارگاه که توسط سیدمحسن میرصدری مدیرعامل آزمایشگاه‌های صنایع انرژی (اپیل) و رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران اجرا شد، مباحثی در خصوص مفهوم ارزیابی انطباق، ارکان صدور گواهی انطباق، نهادهای صدور گواهی انطباق بین‌المللی، گواهینامه‌های پرکاربرد بین‌المللی و اخذ گواهینامه‌های انطباق بین المللی برای شرکت‌های دانش بنیان ارائه شد.

میرصدری درخصوص ضرورت ارزیابی انطباق محصولات بیان داشت: محصول باید قبل از ورود به بازار بتواند به خریدار، قانونگذار و نهاد حاکمیتی این اطمينان را بدهد که از لحاظ ایمنی عملکرد، بهره‌وری انرژی، قابلیت پایداری و بسیاری معیارهای دیگر مطابق آنچه اظهار شده عمل می‌کند.

وی افزود: در واقع صدور گواهی‌نامه‌های ارزیابی انطباق محصول هم از دیدگاه تولیدکنندگان و هم از دیدگاه کارفرمایان بسیار مهم است. کارفرما می‌خواهد از نظر رعایت حداقل الزامات کیفی و ایمنی محصول و کنترل خط تولید اطمینان داشته باشد و تولیدکننده نیز با اخذ این گواهینامه می‌تواند محصول خود را با شرایط بهتری بفروش برساند.

میرصدری با اشاره به دیگر مزایای دریافت گواهینامه ارزیابی انطباق محصول گفت: علاوه بر این، دریافت اینگونه مجوزها تجارت را تسهیل کرده، ارزیابی‌های تکراری را حذف می‌کند و هزینه‌های معاملات تجاری را کاهش می‌دهد.

به گفته مدیرعامل آزمایشگاه‌های صنایع انرژی (اپیل)، ارزیابی انطباق توسط سه گروه عبارت از:
یک) تولیدکنندگان، تأمین‌کنندگان و فروشندگان؛
دو) خریداران، کارفرمایان و مشتریان
سه) نهادهای مستقل از دو نهاد قبلی که انجام می‌شود و مراحل ارزیابی انطباق نیز عبارتند از سه مرحله آزمون، ارزیابی و صدور گواهینامه.

وی در ادامه توضیحات خود در کارگاه اخذ گواهینامه‌های انطباق بین‌المللی، به طرح گواهینامه نیز اشاره کرد و بیان داشت: به منظور ارزیابی انطباق محصولات و همچنین صدور گواهینامه برای آنها مطابق با الزامات استاندارد IEC/ISO 17065 نیازمند اجرای یک طرح هستیم؛ طرح گواهینامه مجموعه‌ای از الزامات، قوانین، روش‌های اجرایی و مدیریت به منظور صدور گواهینامه در ارتباط با موارد مشخص است.

میرصدری اضافه کرد: صاحب طرح یا (Scheme Owner) می‌تواند نهاد ارزیابی انطباق یا سازمان دولتی، انجمن یا اتحادیه صنفی و یا یک نهاد دیگر باشد؛ همچنین طرح ارزیابی انطباق ممکن است در سطح ملی، منطقه‌ای یا سطوح پایین‌تر باشد.

رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران با معرفی گواهینامه‌های پرکاربرد در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی شرایط صدور گواهینامه در ایران را شرح داد و به تشریح مزایای سیستم‌های استاندارد انطباق IEC، ضرورت ارزیابی تجهیزات ضد انفجار و سیستم ارزیابی تجهیزات برق و الکترونیک جهانی، منطقه‌ای و داخلی پرداخت.

وی با اشاره به نحوه دریافت گواهینامه IEC اظهار داشت: با توجه به شفافیت IEC امکان صدور گواهینامه‌های تقلبی وجود نخواهد داشت؛ همچنین نظر به مقبولیت IEC در کشورهای جهان، نیاز به اخذ گواهینامه مجدد به منظور صادرات به سایر کشورها وجود ندارد.

میرصدری گفت: ما در صنعت برق و در زمینه تجهیزات برق و الکترونیک، انواع گواهی‌نامه‌ها را داریم که محصول نیاز به آزمون دارد. این آزمون‌ها باید در آزمایشگاه‌های قابل ردیابی بین‌المللی در سطح جهانی و ملی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان و توانمندی در ایران وجود دارد که الزامات استانداردها را پیاده‌سازی کرده‌اند و بعضاً گواهینامه‌های مذکور را از نهادهای مربوطه بین‌المللی دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل آزمایشگاه‌های صنایع انرژی (اپیل) گفت: صدور گواهینامه‌های انطباق نامعتبر، خسارات زیادی به صنعت برق و انرژی کشور وارد می‌کند و به طور قطع عدم رعایت استانداردهای بین‌المللی در محصولات و خدمات صادراتی و عدم تأمین کیفیت در سطح جهانی، صدمات جبران ناپذیری به سهم و اعتبار کشورمان در بازارهای منطقه و بعضاً بازارهای جهانی وارد خواهد کرد.

وی بیان داشت: به این دلیل و با توجه به جلوگیری از خروج ارز و اطلاعات از کشور، شرکت دانش بنیان آزمایشگاه‌های صنایع انرژی (اپیل) با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، زیرساخت‌های سخـت افـزاری و نرم افزاری مورد نیاز به منظور آزمون و ارزیابی تجهیزات ضدانفجار را تأمین کرد و توسط سازمان ملی استاندارد جهت ارزیابی و ممیزی، به IECEx معرفی شد.

میرصدری اظهار داشت: شرکت اپیل اکنون اولین نهاد در خاورمیانه است که مجوز آزمایشگاه تست ایمنی محصولات و نهاد صدور گواهینامه را دریافت کرده است. این کار بسیار دشواری بود، چرا که در طول مسیر با سنگ‌اندازی غربی‌ها مواجه بودیم ولی در نهایت خوشبختانه این کار انجام شد و مسئله صدور گواهینامه ارزیابی انطباق بین‌المللی برای تجهیزات ضدانفجار برای شرکت‌های ایرانی و مخصوصاً شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور صادرات حل شد. حتی پول این گواهینامه را نیز معاونت علمی ریاست جمهوری می‌دهد.

رئیس کمیسیون کسب و کارهای نوین و دانش بنیان اتاق بازرگانی ایران گفت: در گام‌های بعدی باید برای حل مشکل آزمون انطباق و صدور گواهینامه تجهیزات پزشکی، تجهیزات صنعت برق و تجهیزات مخابراتی اقدامات جدی صورت گیرد. ما به عنوان بخش خصوصی در صورتی که حمایت شویم و تسهیلات دریافت کنیم، آمادگی این را داریم که این کار را انجام دهیم.

میرصدری تأکید کرد: به تجربه اثبات شده است که اگر نهادهای حاکمیتی مرتبط با یکدیگر همکاری کنند، می‌توانیم کارهای نشدنی بسیاری را محقق کنیم.


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

فصلنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.