صادرات ۳۲ میلیارد دلاری غیر نفتی شبیه یک معجزه است

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی با اشاره به صادرات ۳۲ میلیارد دلاری غیر نفتی در سال جاری گفت: این موضوع در شرایط اقتصادی کشور به یک معجزه شبیه است.
صادرات ۳۲ میلیارد دلاری غیر نفتی شبیه یک معجزه است
تاریخ : ۱۳۹۸/۱۱/۰۲
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین مدرس خیابانی امروز در نشست کیفیت صادراتی گفت: بهترین کار سازمان توسعه تجارت برای صادرات تشکیل جلسات و ایجاد ارتباط و انتقال اطلاعات به بخش خصوصی است بنابراین سازمان توسعه تجارت به عنوان سازمانی که در خط مقدم صادرات قرار دارد باید به گونه ای باشد که زمینه حضور کالاهای ایرانی در بازارهای صادراتی را فراهم کند.

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی اظهار داشت: صادرات غیر نفتی تقریبا جای صادرات نفتی را گرفته است و کشور از محل درآمد این بخش اداره می شود.

وی با اشاره به صادرات ۳۲ میلیاردی دلاری غیر نفتی در سال جاری بیان داشت: این موضوع در شرایط اقتصادی کشور به  یک معجزه شبیه است.

مدرس خیابانی اظهار داشت: ما در تجارت به یکپارچگی نیاز داریم و نقطه تماس بخش خصوصی باید تشکل ها باشد.

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت بیان داشت : در بخش عمده ای از صادرات مطالب استاندارد مطرح است و باعث می شود که به اهداف صادراتی نرسیم بنابراین نیاز است تا به این مقوله توجه شود.

وی با اشاره به صحبت های رئیس سازمان ملی استاندارد بیان داشت: خانم پیروز بخت گفته اند که با بسیاری از کشورها توافقنامه استاندارد موجود است، اما نیاز است که بروز شود.

وی با تاکید بر اینکه خانم پیروز بخت همچنین اعلام کرده اند که بسته تشویقی برای حمایت از صادرات تدوین شده است گفت: از این پس بانک مرکزی به صورت ماهانه بازگشت از را به حوزه مالیاتی ارسال می‌کند، ضمن اینکه کمیته ارزش گذاری گمرکی فعال شده و مقرر شده تا با حضور تشکلها ارقام پایه صادراتی بروز شود.

وی اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت به عنوان ترمینال در امر صادرات بزرگترین وظیفه اش آن است که زمینه ارتباط صادرکنندگان با تجار را فراهم کند.

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی در ادامه این نشست بیان داشت:  برای جبران کمبود رایزنان بازرگانی در کشور‌های هدف صادراتی،  وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داده تا نمایندگان تام الاختیار تجاری به سرعت در این کشور‌ها مستقر شوند.

حسین مدرس خیابانی افزود: نمایندگان تام‌الاختیار تجاری از دو محل تامین خواهند شد که محل نخست شرکت‌ها و سازمان‌های توسعه‌ای مانند ایدرو، ایمیدرو، شرکت فولاد مبارکه و شرکت ملی مس و ...  خواهد بود و حکم آن نیز از طریق سازمان توسعه تجارت  ایران صادر خواهد شد.

 قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی اظهار داشت:  محل دوم برای نمایندگان تام‌الاختیار تجاری از طریق اتاق بازرگانی و اتاق‌های مشترک بازرگانی با دیگر کشور‌ها است.

مدرس خیابانی بیان داشت: اولویت شورای عالی صادرات که مورد تأکید مقام معظم رهبری و رئیس جمهور قرار دارد، رونق صادرات به 15 کشور همسایه و همچنین 5 کشور حوزه اوراسیا است بنابراین قرار است که در این 20 کشور نمایندگان تام‌الاختیار تجاری مشغول به کار شوند البته این اقدام به موازات کار رایزنان بازرگانی است که در این بازارها مستقر هستند و از طریق سازمان توسعه تجارت ایران و وزارت امور خارجه مشغول به کار می‌شوند.

قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی اظهار داشت: با توجه به اهمیت راه‌اندازی زیرساخت‌های تجاری برای توسعه صادرات غیرنفتی، سازمان توسعه تجارت ایران مکلف شده تا برخی کالاهای صادراتی کشور از جمله زعفران، خرما، میوه و تره‌بار، زرشک و ...  پایانه‌های ویژه صادراتی در استان‌های مستعد راه‌اندازی کند. همچنین از محل تبصره 18 نیز مقرر شده تا برای ایجاد زیرساخت‌های تجاری مورد نیاز صادرات منابع مالی لازم را تأمین کرد که در کنار آن بانک توسعه صادرات نیز منابع مالی اختصاص داده تا صادرکنندگان به تناسب شرایط خود بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

وی همچنین به برنامه‌های طراحی شده برای توسعه صادرات صنوف تولیدی اشاره کرد و گفت: سازمان توسعه تجارت ایران مکلف شده تا در کنار برنامه‌های توسعه صادرات توجه ویژه به توسعه صادرات صنوف تولیدی از جمله پوشاک، کیف و کفش و چرم و ... را در دستور کار قرار دهد.

مدرس خیابانی افزود: تشکل‌های صادراتی باید با همگرایی زمینه را برای توسعه صادرات فراهم کند، زیرا هر زمانی که هر یک از صادرکنندگان به صورت مجزا وارد بازارهای هدف صادراتی شوند رقابت منفی ممکن است به وجود آید.

قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه اکسپو 2020 در امارات اظهار داشت: ستادهای ملی و استانی در این رابطه تشکیل شده و برش استانی برای اجرای سیاست‌گذاری‌های حوزه اکسپو تهیه شده است.

وی برگزاری اکسپوی 2020 امارات را یک موقعیت بی‌‌نظیر برای بازاریابی کالاهای صادراتی ایران دانست و عنوان کرد: نمایشگاه مذکور ظرف مدت 6 ماه می‌تواند کالاهای صادراتی ایران را به همه کشورهای دنیا و 25 میلیون بازدیدکننده آن معرفی کند.

وی اظهار داشت: اکسپوی بعدی در ژاپن برگزار می‌شود که در شرق دور قرار دارد اما اکسپوی 2020 در کشور امارات برگزار می‌شود و می‌تواند با توجه به بازدیدکنندگانی که از کشورهای منطقه و بازارهای هدف صادراتی ایران جذب می‌کند، زمینه‌ای برای بازاریابی کالاهای صادراتی ایران فراهم کند.

مدرس خیابانی همچنین بیان داشت: در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس مدلی پیش خواهیم رفت که نقش بخش خصوصی به ویژه تشکل‌ها پررنگ شود به همین منظور تلاش کرده‌ایم تا در کمیته‌های مختلف از جمله کمیته تخصیص ارز یا در زمان معرفی مشوق‌ها یا تسهیلات صادراتی حضور تشکل‌های صادراتی را پررنگ دیده و در قالب تشکل‌ها از صادرکنندگان حمایت کنیم.

قائم‌مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی افزود: بنابراین هر تشکلی برای حضور در نمایشگاه‌های داخلی از 50 درصد تخفیف برخوردار خواهد شد و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به این امر مکلف شده‌اند تا از این طریق از حضور تشکل‌ها حمایت شود، چرا که هدف ما با هم کار کردن است. 

وی همچنین با اشاره به وجود توافق‌نامه‌های استاندارد میان ایران و کشورهای دنیا بیان داشت: سازمان ملی استاندارد قول داده که توافق‌نامه‌هایی که با کشورهای هدف صادراتی وجود دارد را به روز کند.

امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

فصلنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.