در جلسه هیات مدیره ارائه شد؛

پیگیری مطالبات؛ اولویت اول و ارجح سندیکا

در دوازدهمین جلسه هیات مدیره دوره هشتم سندیکای صنعت برق ایران که هشتم اسفند سال جاری با حضور اعضای هیات مدیره و بازرسان سندیکا به صورت برخط برگزار شد، مهدی مسائلی گزارشی از اهم اقدامات صورت گرفته و جلسات مشترک سندیکا با نهادهای ذیربط ارائه کرد.
پیگیری مطالبات؛ اولویت اول و ارجح سندیکا
تاریخ : ۱۴۰۰/۱۲/۲۱

در این جلسه به این مساله اشاره شد که اولویت اول و ارجح سندیکا و هیات مدیره، پیگیری مطالبات است که بر اساس آخرین استعلام صورت‌گرفته از سوی سندیکا، رقم آن به 3500 میلیارد تومان رسیده است. همچنین اشاره شد که در شرکت توانیر 1300 میلیارد تومان اوراق برای مطالبات شرکت‌های عضو در نظر گرفته شده، اما سندیکا همچنان تخصیص حداقل 1000 میلیارد تومان نقدینگی را به منظور تسویه مطالبات شرکت‌های کوچک و متوسط به صورت جدی پیگیری می‌کند. مقرر شد در صورت عدم نتیجه بخش بودن جلسه آقای مهندس مسائلی در توانیر، اعضای هیات مدیره جهت پیگیری موضوع مطالبات به صورت جمعی در توانیر و وزارت نیرو حضور یافته و پس از آن ضمن ایجاد فشار رسانه‎ای، مکاتبات مستقیمی با وزیر نیرو در این خصوص انجام شود.

در ادامه گزارشی از استعلام مشکلات اعضا توسط معاون پژوهش و برنامه‎ریزی سندیکا ارائه شد. بر اساس استعلام صورت گرفته عدم اجرای تعهدات مالی شرکت‌های تابعه وزارت نیرو در معاملات و قراردادها و همچنین کاهش سرمایه‎گذاری در طرح‌ها و پروژه‌ها، دارای بیشترین اولویت در بین مسائل و مشکلات شرکت‌های عضو بوده اند. همچنین به این مساله اشاره شد که اعمال تعدیل‌های قراردادی متناسب با افزایش نرخ ارز و مواد اولیه (بخشنامه‌های جبرانی)، رفع مشکلات قراردادهای متوقف و پیگیری مشکلات حقوقی و قراردادی از دستگاه‌های سیاستگذار و کارگروه تدابیر ویژه به عنوان اصلی‌ترین راهبردها و اولویت‌های کاری سندیکا در حوزه صیانت از حقوق قراردادی اعضا شناسایی شده‌اند. 

به علاوه بر اساس این استعلام پیگیری پرداخت مطالبات معوق شرکت‌های عضو از کارفرمایان دولتی هم به عنوان مهمترین اولویت کاری سندیکا در حوزه حفظ جریان نقدینگی و تامین مالی و رونق‌بخشی کسب و کارهای شرکت‌های عضو مطرح شده است. تدوین راهکار در تعامل با نهادهای سیاستگذار جهت اصلاح نظام مالی صنعت برق هم یکی دیگر از اولویت‌های پیشنهادی اعضا در زمینه تاثیرگذاری بر سیاستگذاری‌های عمومی صنعت برق بوده است.

براساس گزارش مذکور مقرر شد با توجه به اینکه اولویت‌های تعیین شده از سوی اعضا باید در دستور کار هیات مدیره، کمیسیون‌ها، کمیته‌ها و دبیرخانه قرار گیرد، آقایان دکتر جولا، مهندس مسائلی و دکتر اسدی سرفصل‌های مربوط به گزارش معاونت پژوهش و برنامه‌ریزی در خصوص شناسایی مشکلات و مسائل اصلی کسب و کارهای صنعت برق را با رویکرد وظیفه‌گرا دسته‌بندی کرده و وظایف بخش‌های مختلف از جمله کمیسیون‌ها، هیات مدیره و دبیرخانه را برای پیگیری این موضوعات تعیین و برنامه اجرایی هر بخش را با شناسایی مسئول مشخص تدوین و در جلسات آتی هیات مدیره ارائه کنند تا پس از تصویب این ماموریت‎ها از سوی هیات مدیره به بخش های مربوطه ابلاغ شود.

در ادامه جلسه ضمن ارائه خلاصه‎ای از تحلیل مقایسه‎ای لایحه بودجه سال 1401 و گزارش شور دوم مصوبات کمیسیون تلفیق و پیشنهادات سندیکا، توسط معاون پژوهش و برنامه‌ریزی سندیکا، به این مساله اشاره شد که می‌توان مطالبات اعضای سندیکا را از محل انتشار اوراق و تهاتر جبران کرد. همچنین تاکید شد بر خلاف چیزی که در رسانه‎ها منتشر شده، الحاقیه 6 تبصره 2 به عنوان بند الحاقی در گزارش نهایی کمیسیون تلفیق اضافه شده که از این طریق 10 هزار میلیارد تومان مطالبات بخش خصوصی قابل تهاتر با بدهی‌های بانکی و مالیاتی آنها خواهد بود.

**با توجه به شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، جلسه کاملا آنلاین برگزار شده و عکس آرشیوی است.


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

فصلنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.