بعد از سال‌ها پیگیری مستمر سندیکا؛

قرارداد تیپ خرید کالای تخصصی شرکت‌های توزیع ابلاغ شد

مدیرعامل شرکت توانیر قرارداد تیپ خرید کالاهای تخصصی برق در شرکت‌های توزیع نیروی برق را ابلاغ کرد، قراردادی که به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای سندیکا طی یک دهه گذشته بوده که در دوره هشتم هیات مدیره به ثمر نشست.
قرارداد تیپ خرید کالای تخصصی شرکت‌های توزیع ابلاغ شد
تاریخ : ۱۴۰۳/۰۴/۰۴

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر قرارداد تیپ خرید کالاهای تخصصی برق در شرکت‌های توزیع نیروی برق را ابلاغ کرد، قراردادی که به عنوان یکی از مهمترین دستاوردهای سندیکا طی یک دهه گذشته بوده که در دوره هشتم هیات مدیره به ثمر نشست.

قرارداد تیپ خرید کالاهای تخصصی برق در شرکت‌های توزیع با هدف یکپارچه‌سازی و ایجاد وحدت رویه و با عنایت به ضوابط ماده ۲۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، از تاریخ اول شهریور ۱۴۰۳ اجرا می‌شود و مطابق ماده ۳۰ آیین‌نامه معاملات شرکت‌های توزیع باید در کلیه معاملات خرید کالا مورد استفاده قرار گیرد. 

مهدی مسائلی، دبیرکل سندیکای صنعت برق ایران درباره ابلاغ قرارداد تیپ خرید کالای شرکت‌های توزیع گفت: قرارداد در سال ۱۳۹۵ ابلاغ شد و به دلایل ناشی از عدم پذیرش شرکت‌های توزیع مورد بازبینی قرارگرفت و در سال ۹۶ مجددا ابلاغ شد. البته طی این سالها همه شرکت‌های توزیع از قرارداد سال ۹۶ در مناقصات خود استفاده نمی‌کردند و به نوعی برای خرید کالا در شرکت‌های توزیع برق وحدت رویه‌ای وجود نداشت. انتظار می‌رفت که با ابلاغ فهارس بهای بخش توزیع در سال ۱۳۹۸ توسط سازمان برنامه و بودجه و با استفاده از آن، وضعیت قراردادهای خرید کالا و تجهیزات در شرکت‌های توزیع بهبود یابد که آن هم عملیاتی نشد. 

وی با تاکید بر اینکه قرارداد تیپ جدید ابلاغ شده در حوزه خرید کالای شرکت‌های توزیع، حاصل پیگیری‌های بیش از یک دهه‌ای سندیکای صنعت برق ایران است، تاکید کرد: موضوع قرارداد تیپ همواره در دستور کار هیات مدیره ادوار مختلف قرار داشته و آقای مهندس جمشید بردبار از طرف هیات مدیره به عنوان مسئول پیگیری قرارداد انتخاب شده بود که با تلاش‌های بی‌وقفه و دغدغه‌وار ایشان و همکاری سایر نمایندگان سندیکا، این قرارداد امروز  به ثمر نشست و از طرف مدیرعامل شرکت توانیر ابلاغ شده است. 

مسائلی ادامه داد: امروز اقدامات سندیکای صنعت برق ایران، دفتر بررسی‌های فنی بازرگانی قرارداد و پشتیبانی توانیر و همچنین معاونت هماهنگی توزیع شرکت توانیر با نظارت وزارت نیرو، در پیگیری قرارداد تیپ به نتیجه رسیده است. این قرارداد با پیگیری‌های سندیکا از کانال شورای مشورتی صنعت برق وزارت نیرو، توانیر، سازمان بازرسی کل کشور و مجلس شورای اسلامی به دست آمده است و می‌تواند زمینه‌ساز فعالیت‌های بهینه اعضا در مناقصات آتی شرکت‌های توزیع باشد. 

دبیر سندیکا با اشاره به این موضوع که هر قراردادی نقاط قوت و ضعف خود را دارد، گفت: قرارداد تیپ خرید کالای شرکت‌های توزیع که از اول شهریور سال جاری اجرایی خواهد شد، مجهز به ابزارهای مختلف قراردادی از جمله تعدیل، تعلیق، خاتمه پیمان از طرف فروشنده، فرمول تمدید و خسارت تاخیر در پرداخت‌هاست و این امکان را برای بخش خصوصی فراهم کرده است تا در صورت مواجهه با مشکلات مالی بتواند از معرض تهدید تاخیرات غیرمجاز در امان بماند و خود را از قراردادی که او را به لحاظ اقتصادی با مشکل مواجه کرده است، خارج کند. 

مهدی مسائلی ضمن تشکر از همکاری‌های شرکت توانیر خاطرنشان کرد که حتی با وجود متن و انشاء خوب قرارداد نبایستی شرکت‌های بخش خصوصی فعال در بخش توزیع  نسبت به ارائه قیمت درست و اصولی در مناقصات بی‌توجه باشند. یادمان باشد که حتی با اتومبیل بنز هم امکان تصادف و سقوط در دره وجود دارد!

پیوست یک: قرارداد خرید کالاهای تخصصی برق

پیوست دو: راهنمای نحوه تکمیل و تنظیم قرارداد خرید کالای تخصصی شرکت‌های توزیع نیروی برق


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

فصلنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.