آیین نامه اجرایی ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق

تصویب‌نامه هیات وزیران درخصوص آیین نامه اجرایی ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق ابلاغ شد.
آیین نامه اجرایی ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق
تاریخ : ۱۴۰۲/۰۸/۲۰
تصویب نامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۰۳ هیات وزیران درخصوص «آیین نامه اجرایی ماده ۴ قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق» طی نامه شماره ۱۴۶۷۹۶ مورخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۶ توسط معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد.

ماده ۱ - در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱ - ماده (۴): ماده (۴) قانون مانع زدایی از توسعه صنعت برق مصوب ۱۴۰۱.

۲ - صنایع انرژی بر: مشتمل بر صنایع فولادی، آلومینیوم، مس، فلزات اساسی و کانی‌های فلزی و غیر فلزی، واحد‌های پالایشگاهی، پتروشیمی و شیمیایی.

۳ - کارگروه راهبری: کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو، صنعت، معدن و تجارت، نفت و سازمان حفاظت محیط زیست.

۴ - نیروگاه: نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، تجدیدپذیر و اتمی و تولید همزمان برق و حرارت و برودت.

۵ - بازده: بازدهی نامی نیروگاه در شرایط ایزو.

ماده ۲ - ظرفیت نیروگاهی که هریک از صنایع انرژی بر، مطابق مفاد ماده (۴) مکلف به احداث آن هستند و همچنین مصارف هر نیروگاه (با ارائه شناسه مشترک) با تأکید بر اهمیت و اولویت نیروگاه‌های تجدیدپذیر توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت نیرو اعلام می‌شود. کارگروه راهبری نسبت به تسهیل در بررسی و صدور مجوز‌ها بر اساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام می‌نماید.

تبصره ۱ - در صورت عدم احداث و بهره برداری نیروگاه‌ها توسط صنایع انرژی بر مطابق برنامه زمان‎ بندی مصوب مشروط به صدور موافقت اصولی، این صنایع از شمول تمامی مشوق‌های مربوط به این آیین نامه خارج خواهند شد و تأمین برق این صنایع در شرایط کمبود برق، مشمول ضوابط ابلاغی شرکت مدیریت شبکه برق ایران می‌باشد.

تبصره ۲ - برای تحقق بازدهی حداقل پنجاه و پنج درصد (۵۵%) نیروگاه‌های حرارتی موضوع ماده (۴)، صنایع انرژی بر مکلفند بخش گازی نیروگاه‌های سیکل ترکیبی مصوب را حداکثر ظرف (۲۴) ماه و بخش بخار را حداکثر ظرف (۲۲) ماه پس از راه اندازی واحد‌های گاز احداث و بهره برداری نمایند. استفاده از مزایای این آیین نامه و ماده (۴) منوط به رعایت زمان بندی است.

تبصره ۳ - تأمین مالی نیروگاه از محل منابع داخلی صنایع و با استفاده از روش‌های مختلف تأمین مالی از جمله اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی و سایر تسهیلات داخلی و خارجی و سایر روش‌های تأمین مالی صورت می‌پذیرد. تأمین ارز مورد نیاز برای احداث نیروگاه از محل ارز صادراتی صنایع مجاز است. نیروگاه در چهارچوب ماده (۳۱) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب ۱۳۹۴ مشمول مشوق‌های مالیاتی موضوع این ماده خواهد شد.

تبصره ۴ - احداث بخش بخار نیروگاه‌های گازی موجود توسط صنایع انرژی بر و مازاد بر ظرفیت تعیین شده در ماده (۲) این آیین نامه، مشروط به صدور موافقت اصولی، در صورت رعایت زمان بندی مقرر در ماده (۴) قانون، مشمول مزایای این آیین نامه است.

ماده ۳ - در خصوص مجوز‌های مربوط به احداث نیروگاه:

الف - تعرفه سوخت نیروگاه‌هایی که با تأیید شرکت‌های تابع وزارت نفت دارای شمارشگر (کنتور) مصرف سوخت جداگانه می‌باشند و با اعلام وزارت نیرو اقدام به تحویل برق تولیدی خود به شبکه سراسری برق می‌کنند، برای برق تحویل شده به شبکه سراسری برق، معادل تعرفه سوخت نیروگاهی بر اساس بازده موضوع ماده (۴) و با رعایت تبصره (۲) ماده (۲) این آیین نامه تعیین می‌شود.

ب - سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است بر اساس مصوبات کارگروه راهبری پاسخ استعلام احداث نیروگاه‌ها را حداکثر ظرف (۴۵) روز پس از ارایه گزارش ارزیابی محیط زیستی /گدر چهارچوب الگوی مصوب اعلام نماید.

ج - وزارت نیرو موظف است بر اساس مصوبات کارگروه راهبری مجوز تأمین آب مورد نیاز نیروگاه را ظرف حداکثر پانزده روز پس از تاریخ تأیید در کارگروه راهبری صادر نماید.

د - در اتصال به شبکه نیروگاه ها، احداث پست بلافصل و خط بلافصل بر عهده صنایع انرژی بر مرتبط و توسعه شبکه بالادست بر عهده وزارت نیرو (شرکت توانیر) است.

تبصره - وزارت نیرو موظف است بر اساس برنامه زمان بندی بهره برداری از واحد‌های نیروگاهی اعلامی توسط صنایع انرژی بر، طرح‌های توسعه شبکه را با پیش بینی منابع مالی داخلی یا بودجه سالانه تأمین و پیش از بهره برداری واحد نیروگاهی صنایع انرژی بر، شبکه را توسعه دهد و به بهره برداری برساند.

ماده ۴ - به صنایع سرمایه گذار نیروگاه‌ها اجازه داده می‌شود انرژی تولید شده خود را مصرف و مازاد آن را در قالب قرارداد دو جانبه با قیمت توافقی یا بهابازار (بورس) انرژی به سایر صنایع متقاضی به فروش برسانند.

تبصره ۱ - وزارت نیرو موظف است صرفاً با دریافت هزینه عبور (ترانزیت) بر اساس قوانین و مقررات موجود، نسبت به جا به جایی انرژی تولید شده سرمایه گذار به محل مصرف اقدام نماید و هیچ گونه هزینه مازادی را بابت ما به التفاوت اجرای مقررات و یا تفاوت تعرفه از مصرف کنندگان تعیین شده در ماده (۲) این آیین نامه، حداکثر به اندازه تولید نیروگاه آن مصرف کننده دریافت ننماید.

تبصره ۲ - وزارت نیرو موظف است با توجه به میزان برق در دسترس شبکه سراسری، نسبت به پشتیبانی و تأمین برق صنایع انرژی بر سرمایه گذار نیروگاه‌ها و واحد‌های صنعتی طرف قرارداد آن‌ها در مواقع خروج و یا محدودیت اضطراری آن نیروگاه‌ها اقدام نماید.

ماده ۵ - وزارت نیرو موظف است برق و انرژی صنایع و سایر مصرف کنندگان صنعتی طرف قرارداد آن‌ها را به میزان برق تولیدی نیروگاه از شمول برنامه‌های مدیریت مصرف خارج نماید و بر اساس توافق با وزارت صنعت، معدن و تجارت سهمیه‌های تخصیصی سالیانه صنایع در دوره ناترازی را تأمین نماید.

ماده ۶ – نیروگاه، مشابه با سایر نیروگاه‌های متصل به شبکه، مکلف است استاندارد‌های مربوط به حفظ پایداری شبکه که توسط شرکت مدیریت شبکه برق ایران ابلاغ می‌شود را رعایت نماید.

ماده ۷ - حل اختلاف آن دسته از موارد مرتبط با اجرای این آیین نامه که در کارگروه راهبری به نتیجه نمی‌رسد، در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.

ماده ۸ - گواهی ظرفیت نیروگاه‌های مشمول این آیین نامه متعلق به صنایع است و صنایع می‌توانند اوراق گواهی ظرفیت مازاد نیروگاه‌هایی خود را در بهابازار (بورس) انرژی به فروش برسانند. کلیه قرارداد‌های قبلی تقاضای برق (دیماندی) با ظرفیت و انشعاب خریداری شده توسط صنایع به قوت خود باقی است.

ماده ۹ - در خصوص نیروگاه‌های تجدیدپذیر و اتمی:

الف - وزارت نیرو موظف است در صورت درخواست صنایع مشمول ماده (۲) این آیین نامه که تأمین تمام یا بخشی از برق مورد نیاز خود را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر و اتمی انجام می‌دهند، نسبت به انجام تمامی تمهیدات لازم به منظور عبور (ترانزیت) و تحویل برق هموار به مشترکین در نقطه مصرف بر اساس میزان تولید نیروگاه به عمل آورد.

ب - در صورت احداث و بهره برداری نیروگاه تجدیدپذیر و اتمی توسط صنایع مشمول و تزریق برق به شبکه سراسری، مصارف تحت مالکیت سرمایه گذار احداث کننده نیروگاه، متناسب با توان نیروگاه احداث شده تجدیدپذیر و اتمی و با اعمال ضریب تشویقی، از شمول مدیریت مصرف در ایام ناترازی تولید و مصرف معاف می‌باشند.

تبصره - دستورالعمل و روش‌های اجرایی مربوط به این ماده توسط وزیر نیرو ابلاغ می‌شود.

ماده ۱۰ - کارگروه راهبری مسئول نظارت بر حسن اجرای این آیین نامه می‌باشد.

فایل آیین نامه
امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

فصلنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.