در دستور کار کمیته یراق سازان توزیع قرار گرفت؛

پیگیری مشکلات سازندگان یراق از مسیر مرکز پژوهش‌های مجلس

جلسه هیات رییسه کمیته سازندگان یراق آلات توزیع یازدهم مرداد ماه سال جاری و با حضور اکثریت اعضا و به منظور شناسایی مشکلات اعضای کمیته، نحوه اثربخشی بر فضای کسب و کار شرکت‌ها و همچنین تدوین سیاست‌های کلی و برنامه‌های کمیته برگزار شد.
پیگیری مشکلات سازندگان یراق از مسیر مرکز پژوهش‌های مجلس
تاریخ : ۱۴۰۱/۰۶/۰۵

در این جلسه ضمن ارائه گزارش مبسوطی در خصوص فضای کسب و کار صنعت برق، بر نبود مدیران تصمیم‌گیر و پاسخگو در توانیر به منظور برون رفت از شرایط بحرانی شرکت‌ها و فعالان در بخش خصوصی به ویژه پیمانکاران، تولیدکنندگان و مشاوران تاکید و مشکلات حقوقی و قراردادی همچون عدم اجرایی شدن قرارداد تیپ، مطالبات معوق، تعیین تکلیف قرارداد‌های متوقف و ضمانتنامه‌های ضبط شده به عنوان اصلی‌ترین مشکلات شرکت‌های سازنده تجهیزات صنعت برق مطرح شد.

همچنین به عدم تمکین شرکت‌های خصوصی به مقررات و ضوابط تعیین شده همچون گواهی نامه‌های مطابق با استاندارد تولید، تایپ تست، استاندارد‌های کیفی محصول و وندور لیست توانیر اشاره و اذعان شد که متأسفانه بی توجهی شرکت‌های توزیع به وندور لیست توانیر و نیز عدم تعهد آن‌ها به اجرای مقررات، منجر به صرف منابع فعالان بخش خصوصی و ایجاد فضای ناسالم برای سایر شرکت‌های فاقد صلاحیت شده است.

اعضای هیات رییسه کمیته سازندگان یراق آلات توزیع نامعلوم بودن ماهیت شرکت‌های توزیع (دولتی یا خصوصی) در برخورد با فعالان بخش خصوصی و نیز ایراد‌های جدی موجود در سامانه تدارکات، مهندسی استعلامات و همچنین قرارداد‌های خرید محصولات و خدمات را از دیگر مشکلات فعالان این حوزه با شرکت‌های توزیع عنوان کردند. 

در همین راستا مهندس بیات، پژوهشگر حوزه صنعت برق و مهمان جلسه، با بیان اینکه علیرغم تخصیص بودجه سال ۱۴۰۰ متأسفانه صرف آن در محل‌های تعیین شده صورت نگرفته و این موضوع مستلزم پیگیری جدی از سوی سندیکاست، اذعان کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس با توجه به حساسیت جایگاه شرکت‌های توزیع، این موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار داده و به دنبال برطرف کردن موانع است. ضمن اینکه اصلاح ساختار اداری دولت هم در دستور کار مجلس است که به نتیجه رساندن آن تنها از طریق همیاری و همکاری و همفکری فعالان بخش خصوصی میسر خواهد بود. وی همچنین از مسائل پیرامون قرارداد تیپ و خلاء‌های قانونی آن به عنوان موارد مهم و اساسی یاد کرد که از سوی مرکز پژوهش‌ها پیگیری خواهد شد و افزود: با توجه به اطلاعات و مستندات موجود این موضوع قابل پیگیری است و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی این مساله را به منظور حفظ منافع ملی و تقویت بخش خصوصی دنبال خواهد کرد. 

در نهایت اعضای هیات رییسه کمیته سازندگان یراق آلات توزیع مقرر کردند که مشکلات و مصادیق مربوط به موضوعات مطروحه جهت ثبت و تکمیل اطلاعات در اختیار مرکز پژوهش‌ها قرار گیرد. 

گفتنی است هیات رییسه کمیته سازندگان یراق آلات توزیع در جلسه پیشین خود که بیست و هشتم تیرماه برگزار شد هم موضوعات کلیدی مرتبط با فعالان این حوزه از جمله حجم بالای قرارداد‌های متوقف و نیز یک طرفه بودن قرارداد‌های کارفرمایی به ضرر اعضا و عدم تمکین شرکت‌های توزیع برق به قرارداد تیپ توانیر را مورد بحث و بررسی قرار دادند. 

لزوم پیگیری مسائل و مشکلات شرکت‌های سازنده یراق آلات توزیع از کانال‌های مختلف و نیز حرکت جهادی تبدیل شبکه فشار ضعیف مسی به کابل خود نگهدار از جمله دیگر محور‌های این جلسه بود که در همین راستا بر لزوم پیگیری موضوع توسط سندیکا و جلوگیری از جعل برند شرکت‌های صاحب نام و چاره اندیشی برای چالش گارانتی محصولات جعلی و غیراستاندارد تاکید شد. همچنین مقرر شد نامه‌ای از سوی کمیته به مدیرکل دفتر مهندسی و راهبردی شبکه توزیع با موضوع پیگیری توانیر در خصوص سوء استفاده کنندگان از یراق آلات مورد تأیید تولیدکنندگان صنعت برق ارسال شود.


امتیاز دهید :


ارسال نظر
captcha
ارسال نظر
captcha
ارسال نظر

فصلنامه ستبران

آرشیو

طراحی سایت از پارسیان مهر

© تمامی حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سندیکای صنعت برق ایران است.