سندیکای صنعت برق ایران ضمن تبریک روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی به تلاشگران این عرصه، فعالیتهای ارزنده آنها را برای نمایش تصویری شفاف از ظرفیتها، توانمندیها و مشکلات صنعت برق، پاس میدارد.
سازمانها همواره در جریانی عمدتا غیرقابل پیشبینی از رخدادها و تحولات کسب و کار در فضای داخلی اقتصاد کشورها و نیز عرصه بینالملل قرار دارند. در عصر پرمخاطره و پر تغییری که تکنولوژی و حتی ماهیت صنایع با سرعتی غیرقابل تصور در حال توسعه و تحول هست، بنگاهها و بازیگران اقتصادی بدون تردید نیازمند حلقه واسطهای موثر، متخصص و حرفهای برای اتصال آگاهانه به سیر پرشتاب این تغییرات هستند.
در قلب بنگاهها، تشکلها و سازمانها، همواره باید یک هسته فعال ارتباطی وجود داشته باشد که مسئولیت خطیر ایجاد ارتباط موثر بین مدیران، کارکنان، ذینفعان و جامعه را عهدهدار شده و آگاهیبخشی، شفافسازی و ایجاد دانایی در بین مخاطبان را به شکلی حرفهای دنبال کند.
روابط عمومیها که در بستر فعالیتهای خود اساسا آمیزهای ارزشمند از هنر، ادبیات، مدیریت، روانشناسی، جامعهشناسی، قدرت راهبری، روزنامهنگاری، رسانهشناسی و فنون ارتباطات را در قالب اطلاعات و تعاملات شکل میدهند، یکی از اصلیترین عوامل آگاهی بخشی در جامعه محسوب میشوند. بر این اساس به جرات میتوان گفت که روابط عمومی یک وظیفه برجسته مدیریتی است که هدف آن کمک به حل مسائل یک سازمان و گروههای اجتماعی مرتبط با آن است. انتقال اطلاعات مناسب از لحاظ کمّی و کیفی و حاوی حقیقت، شفافیت و دقت به مدیران و ذینفعان مهمترین گام روابط عمومیها برای ایجاد دانایی و آگاهی نسبت به موضوعات کلیدی است.
نکته کلیدی دیگری که نباید از نظر دور داشت این است که روابط عمومیها با ایجاد نوعی تفاهم اجتماعی میتوانند شناخت جدیدی را از سیستمهای اقتصادی، اجتماعی، ارتباطی و ... ایجاد کرده و مدیران را در هدایت بهتر سیستمها یاری کنند. به همین دلیل است که یک روابط عمومی کارآمد قادر است با شکل دادن یک جریان موثر از اطلاعات در ساختار درونی و بیرونی سازمانها، سهمی غیرقابل انکار در ایجاد توسعه اقتصادی داشته باشد. به علاوه اگر توسعه را به قول برخی از اقتصاددانان، بازسازی جامعه بر اساس اندیشهها و بصیرتهای تازه بدانیم، بنابراین روابط عمومیها در خلق این نوع از توسعه بسیار موثر و کلیدی هستند.
واقعیت این است که در عصری که اطلاعات به واسطه شبکههای اجتماعی و گستره نفوذ رسانههای دیجیتال، با سرعتی باورنکردنی منتقل شده و اساسا هیچ میزان و معیاری برای سنجش درست یا نادرست بودن آنها وجود ندارد، وظایف روابط عمومی سازمانها، نهادها، شرکتها و تشکلها برای انتقال سریع و گسترده اطلاعات صحیح و دقیق، سنگینتر و دشوارتر از هر زمان دیگری است.
این وظیفه دشوار و کلیدی البته در اقتصاد و صنعت ابعاد متفاوت و گاها پیچیدهتری دارد، چرا که گردش شفاف و درست اطلاعات مربوط به چالشها، راهبردها و توانمندیها در بطن اقتصاد بحرانزده کنونی کشور اهمیتی بیشتر از گذشته دارد. به ویژه آنکه شیوع بیماری کرونا، الزامات مواجهه، پیامدها و هزینههای ناشی از آن، سازمانها و شرکتها را با شرایط تازه و دشواری روبرو کرده است.
تلاشگران روابط عمومی در صنعت برق هم مانند سایر حوزههای اقتصاد کشور با پیچیدگیها و دشواریهای متعددی مواجهند، در مقابل، اما رسالتشان برای تبادل اطلاعات شفاف از ظرفیتهای این صنعت و نیز موانع پیش روی آنها، برقراری ارتباط موثر درون و برون سازمانی و نیز ایجاد درک موثر از چالشها با در نظر گرفتن حساسیتها و ویژگیهای منحصر به فرد صنعت برق بسیار سنگینتر است. با این وجود به جرات میتوان گفت تصویر قدرتمند و روشنی که از ظرفیتهای صنعت برق کشور ایجاد شده و همچنین اشراف بخش عمدهای از سیاستگذاران به مشکلات و چالشهای این حوزه، نماد روشنی از تاثیرگذاری روابط عمومیها بر معادلات این صنعت است.
بیست و هفتم اردیبهشت ماه روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی شاید مجالی کوتاه، اما مناسب برای ارج نهادن به تلاشها و فعالیتهای روابط عمومیهای شرکتها، سازمانها و نهادهای فعال صنعت برق کشور باشد. سندیکای صنعت برق ایران ضمن تبریک این روز به تلاشگران عرصه روابط عمومی، فعالیتهای ارزنده آنها را برای نمایش تصویری شفاف از ظرفیتها، توانمندیها و مشکلات این صنعت پاس میدارد.