بهگفته دبیر سندیکای صنعت برق ایران کمبود انرژی در کشور محصول چهار عامل سوخت، سرمایه، مدیریت و منابع آب است و در رفع ناترازیها باید به همه این عوامل توجه شود.
دبیر سندیکای صنعت برق ایران گفت: اگرچه خیلیها از «ناترازی انرژی» میگویند، ولی بهتر است بهجای «ناترازی» از «کمبود» انرژی بگوییم. تبلور کمبود انرژی در برق و گاز حاصل یک چهار ضلعی نامنتظمی است که یک رأس آن سوخت است و اضلاع دیگر این چهارضلعی، پول، مدیریت و آب است.
مهدی مسائلی در گفتوگو با «اتاق ایران آنلاین» ادامه داد: محصول ناهماهنگی این چهار مورد، کمبود برق در کشور است. راندمان نیروگاههای کشور در بهترین شرایط حدود 40 درصد است. برق تولیدشده در نیروگاهها باید توزیع و انتقال داده شود که در این مسیر هم با تلفات 10-12 درصدی انرژی مواجه هستیم. آنچه به دست مصرفکننده نهایی میرسد، 10-12 درصد کمتر از تولید است. ما با تکنولوژیای که به روز نیست، نمیتوانیم راندمان خوبی در حوزه تولید، توزیع و انتقال انرژی داشته باشیم.
او تصریح کرد: در نتیجه این شرایط، آن چیزی که به حلقه آخر یعنی دست مصرف کننده میرسد، هم وضعیت خوبی ندارند. مصرفکنندههای ما هم عمدتاً مصرف بهینه ندارند.
دبیر سندیکای صنعت برق ایران با اشاره به کمبود برق صنایع تصریح کرد: بخشی از این کمبود انرژی در نتیجه تولید، توزیع و انتقال برق است و بخشی به صنایع با تکنولوژی پایین برمیگردد که خود این صنایع، مصرف بهینه انرژی ندارند.
مسائلی با اشاره به مصرف خانگی انرژی افزود: اگرچه ممکن است در کلانشهرها مردم به تجهیزات کممصرف انرژی توجه کرده باشند ولی هر چه از کلانشهرها دور شویم وضعیت تغییر میکند. وضعیت شهرستانها و روستاها مانند کلانشهرها نیست.
دبیر سندیکای صنعت برق ایران تصریح کرد: باید در تبیین کمبود و مصرف انرژی، به بقیه شهرهای ایران همه توجه شود. الگوی مصرف کلانشهر و روستاها یکی نیست و مسئله اینها راهحل یکسانی ندارد.
مسائلی به وضعیت خودروها و جادهها هم اشاره کرد و گفت: این دو حوزه در وضعیت مصرف انرژی تأثیر بالایی دارد. عدم توجه به مصرف بهینه در رانندگی، جادهسازی و ساختمانها باعث هدررفت انرژی میشود. چقدر در ساختمانهای ما به عایقبندی و نور و ذخیره انرژی توجه میشود؟ تنها یکی از عوامل کمبود انرژی، مردم است. کیفیت سوخت و نقش زیرساختها بسیار مهم است.
او با اشاره به خودروهای برقی گفت که حدود 46 نوع خودروی برقی وارد کشور شده است. در دنیا خودروی برقی به ازای هر 100 کیلومتر 10 کیلووات ساعت برق مصرف میکند ولی در ایران بین 30 تا 50 درصد بیش از حد معمول جهانی برق مصرف میکنند. یعنی ما از تجهیزات بیکیفیت استفاده میکنیم. یعنی خودرویی که وارد کشور میشود با استاندارد جهانی فاصله دارد. این وضعیت در مورد گاز و برق صادق است. مصرفکننده خانگی هر وسایل برقی که در خانه دارد، برچسب انرژی A ندارد.
به گفته مسائلی ناترازی انرژی در ایران عوامل بسیاری وجود دارد که در بررسیها کمتر به آن پرداخته میشود؛ مصرفکننده یک عامل ناترازی است نه همه عوامل.
دبیر سندیکای صنعت برق ایران تصریح کرد: ما تصور میکنیم که در دنیا مردم به یک نوع انرژی دسترسی دارند، درحالیکه در دنیا رویه اینگونه نیست. مثلاً در خیلی از کشورها که منابع گازی هم ندارند، مردم هم گاز دارند و هم برق. نکتهای که باید به آن توجه شود این است که به الگوی مصرف بهینه توجه شود.
او مسئله سرمایهگذاری اشاره کرد: سرمایهگذاری و سرمایه پذیری در کشور به دلیل مشکلات حوزه تضامین ضعیف است. به سرمایهگذار داخلی تعهد لازم برای بازگشت سرمایه نمیدهیم و این مانعی بزرگ در مسیر سرمایهگذاری است. باید از جذب سرمایه در کشور با رویههای قانونی حمایت شود.