رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور در نامهای به ادارات کل امور مالیاتی کشور بخشنامه استرداد اضافه پرداختی بابت مالیات بر درآمد حقوق را ابلاغ کرد.
در این نامه با اشاره به سوالات و ابهامات مطرح شده در خصوص اضافه پرداختی بابت مالیات بر درآمد حقوق و به استناد مواد 87، 242 و 243 قانون مالیاتهای مستقیم، تاکید کرده است که ادارات کل امور مالیاتی کشور در صورت ارائه درخواست کتبی حقوق بگیر به اداره امور مالیاتی محل سکونت در محدوده زمانی پس از تاریخ انقضای تیر ماه سال بعد تا آخر آن سال، با استناد به مواد قانونی مورد اشاره، مکلف به استرداد اضافه دریافتی بابت مالیات بر درآمد حقوق هستند.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: «با توجه به اینکه مالیات بر درآمد حقوق از اقسام مالیات تکلیفی است، لذا شمول خسارت موضوع تبصره ماده ۲۴۲ ق. م. م به مواردی که مالیات بر درآمد حقوق اضافه بر مالیات متعلق دریافت شده است، در صورتی امکانپذیر خواهد بود که اداره امور مالیاتی مربوط، ظرف سه ماه از تاریخ درخواست کتبی حقوق بگیر، اقدام به استرداد ننماید. در این صورت علاوه بر استرداد اضافه مالیات دریافت شده، از تاریخ انقضای مدت موصوف تا زمان استرداد خسارت یادشده نیز به حقوق بگیر پرداخت خواهد شد.»
در بخش پایانی نامه همچنین به دلایل عدم پذیرش درخواست کتبی اشاره و عنوان شده است: «در مواردی که اداره امور مالیاتی ذیربط درخواست کتبی استرداد از سوی حقوق بگیر را وارد نداند، میبایست مراتب را کتبا به حقوق بگیر اعلام نمایند. حقوق بگیر میتواند ظرف سی روز از تاریخ اعلام نظر کتبی اداره موصوف از هیات حل اختلاف مالیاتی درخواست رسیدگی کند.»
فایل بخشنامه